Skolskjuts med taxi

Resor med skoltaxi beviljas endast om inga andra alternativ för skolskjuts med buss finns eller om elevens individuella behov kräver denna fordonstyp. Behovet måste kunna styrkas genom läkarintyg eller intyg från elevhälsan med god kännedom om eleven.


Rätt till skolskjuts med skoltaxi kan vara på grund av

  • Eleven har permanent funktionshinder som påverkar förmågan att resa på
    detta sätt
  • Ordinarie linjetrafik eller upphandlade skolbussturer saknas
  • Tidtabeller inte på ett acceptabelt sätt överensstämmer med skolans start- och
    sluttider
  • Det föreligger särskilda skäl

Om ordinarie linjetrafik eller upphandlad tur kan användas vid någon av turerna morgon/eftermiddag ska dessa användas.

Rutiner för skolskjuts med taxi

Vanliga frågor och svar kring taxiresor

Vad händer om..

Åtgärder

...taxin missar en resa?

Taxi skickar ersättningsbil

...taxin är försenad på morgonen?

Föräldern kontaktar skolresor efter 10 minuter, ring 010-17 30 200 knappval 1.

...taxin är försenad på eftermiddagen?

Taxi/beställningscentralen meddelar förälder.

...föräldern/eleven missar tiden för hämtning på morgonen?

Förälder ansvarar för att eleven kommer till skolan.

...eleven missar tiden för hämtning på skolan eller skolan ändrar tid eller plats för skoldagens slut?

Skolan ansvarar för att eleven kommer med taxi alternativt ansvarar för att eleven kommer hem.

Jag behöver avbeställa en resa

Gör så här:

Om eleven är sjuk, körs av förälder eller av annan anledning tillfälligt inte skall åka (detta gäller både morgon och eftermiddag.)

.

Förälder avbeställer hos skolresor på telefon 010-17 30 200. Öppet kl. 06.30-16.30.

Avbokningar övrig tid som kvällar/nätter och helger på telefon 020-91 90 90 eller via Västtrafiks app Boka resa. (se information nedan om hur du får konto)

Avbeställning måste ske senast 1 timme innan taxi skulle ha hämtat för att undgå så kallad ”bomresa”.

Observera att om du har flera barn som åker taxi, måste avbokning ske för det barn som inte ska åka, även om ett annat barn ska åka med i taxin

Eleven blir sjuk under skoldagen

Föräldern hämtar själv eleven på skolan och avbeställer hos skolresor enligt ovan.

Om eleven tillsvidare inte har behov av skolskjuts eller av någon anledning inte skall åka under en längre tid.

Kontakta skolskjutshandläggare via växeln

0522-69 60 00

Ändring av tider och adresser


Ändring av skoltider eller adress för hämtning och lämning.

Avvikelser från ordinarie schema endast enligt rektor.

Om eleven ändrar adress, kontakta skolskjutshandläggaren. Det kan ta upp till 10 arbetsdagar. Vid skolstart kan det ta längre tid.

För att inför nytt läsår eller annan förändring kontrollera hur dags taxi kommer.

Förälder kontaktar Fasta resor, skolresor på

tfn 010-17 30 200 eller via Västtrafiks app Boka

resa.

Vem kontaktar man om...


...eleven har glömt något i taxin?

Kontakta Fasta resor, skolresor telefon 010-17 30 200.

...uppkomna elevproblem under taxiresan?

Kontakta Fasta resor skolresor för vidare åtgärd.

..jag har synpunkter på resan eller när resan inte fungerar?

Västtrafiks kundservice tfn 020-91 90 90 alternativt synpunkt.anrop@vasttrafik

Övriga upplysningar


Bomresa = ingen elev finns att hämta vid överenskommen hållplats.

Vårdnadshavare faktureras av Uddevalla kommun för ej avbokad taxiresa med 300 kr per elev och ej avbokad resa.

Bomresa på morgonen.

Eftermiddagsresan avbokas med automatik.

Behov av bilkudde

Eleven tar med egen bilkudde.

Västtrafiks app "Boka resa"

Du som har barn som reser med skoltaxi kan beställa konto till Västtrafiks app ”Boka resa” för att se och avboka ditt barns skolresor. Det går att se planerade resor 2 veckor i förväg.

Är du intresserad av att kunna se och avboka skolskjutsresor via appen?

  • Gå in på nybokaresa.vasttrafik.se/login Följ instruktionerna under Skapa konto.
    • Inloggning sker via Bank-id
    • Du behöver även skapa ett konto för dig själv så att du kan bli ombud för ditt barn. Man kan bara se resor om man har ett kundtillstånd eller är ombud för någon som har ett kundtillstånd
  • Du kan också ringa 020-919090, knappval 4 och sedan knappval 2. Supporten har öppet 09:00-16:00 på vardagar. Du kan också mejla till support.bokaresa@vasttrafik.se

Appen är ett utvecklingsarbete som Västtrafik gjort i samarbete med ett antal av kommunerna i Västra Götaland för att underlätta för kunder som reser med skoltaxi.

Förslag på sidor