Kommundirektör Malin Krantz.

"Uddevalla kommun är en fantastisk plats"

Det kustnära läget, det starka näringslivet och det uppriktiga engagemanget får Malin Krantz hjärta att klappa för Uddevalla. Hon är en stolt ambassadör som ser stor potential och som är redo att växla upp.

Hur är det att vara kommundirektör i Uddevalla kommun?

- Uddevalla kommun är verkligen hjärtat i Bohuslän med vår geografiska placering, kustnära läge och starka näringsliv med många företag. Vi har bra förutsättningar på alla sätt, där vår attraktiva hamn och vår stora gymnasieskola med elever från flera kommuner, är två exempel. Jag är en stolt ambassadör och representant för denna fantastiska plats.

I mitt tidigare arbetsliv har jag varit kommundirektör i Lilla Edet som är en mindre kommun, och många av grundfrågorna är lika i både Lilla Edet och Uddevalla. Den största skillnaden är att frågornas komplexitet ökar i Uddevalla eftersom det finns fler intressenter och aspekter att väga in.

Liv, lust och läge - i hjärtat av Bohuslän.

Vad innebär det att vara kommundirektör – är det du som bestämmer?

- Ha, ha! Jag bestämmer inom de områden som jag har ansvar för, men Uddevalla kommun är en politiskt styrd organisation. Det innebär att det ytterst är våra folkvalda politiker i nämnderna, kommunfullmäktige och kommunstyrelsen som fattar beslut och bestämmer. Rollen som kommundirektör är inget politiskt uppdrag utan jag är kommunens ledande tjänsteperson.

Mitt uppdrag är att se till att vi arbetar enligt de politiska beslut som fattas, och till min hjälp har jag mina förvaltningschefer som ansvarar för kommunens förvaltningar. Man brukar säga att politikerna beslutar om vad som ska göras, och att vi tjänstepersoner i förvaltningarna är experter på hur vi ska göra det.

Fördelningen mellan vad politiker och tjänstepersoner ska göra finns reglerad i kommunallagen. Lagen säger att det ska finnas en instruktion för hur en kommundirektörs uppdrag ska se ut, inte sällan reglerat i anställningskontraktet. Om man är nyfiken på hur en kommun fungerar och vill läsa mer om våra fem förvaltningar finns bra information här på uddevalla.se.

Du har varit kommundirektör sedan den 1 januari 2022 – vad tar du med dig så här långt?

- Min första tid har handlat om att lära känna organisationen och det finns mycket kompetens, nyfikenhet och uppriktigt engagemang i Uddevalla kommun. Vi har ett stort och angeläget samhällsuppdrag med stark koppling till näringslivet. För mig som ledare är det viktigt att vi tar tillvara på den potential som finns, så att vi kan växla upp, och erbjuda ännu bättre service till invånare och företagare.

Bonusfråga:
Vi är mitt i november och träden har tappat sina löv – har du något hösttips att dela med dig av?

- Hösten är en fin tid och jag älskar september och oktober, men tycker att november är ganska trist. Mitt bästa tips är att koka en rejäl gryta med gulaschsoppa, och njuta av den varma soppan under en härlig filt. Då kan höstmörkret få smyga sig på utan att det gör något.