Hela hemtjänsten hyllas på lördag

Vare sig det snöar, stormar, regnar eller är glashalt, så tar sig hemtjänsten på något vis alltid ut och hem till de som behöver hjälp - varje dag året runt! På lördag 27 januari är det hemtjänstens dag och det uppmärksammas med att all kommunal hemtjänstpersonal i Uddevalla bjuds på tårta.

En äldre man och kvinna tillsammans med en man som arbetar inom hemtjänsten, de står och sitter i ett kök

Monika och Tore Johansson tillsammans med undersköterska Tobias Harrysson Zidek från hemtjänsten.

I Uddevalla kommun är det ungefär 1000 personer som får någon form av stöd i vardagen från hemtjänsten. Kommunen har 18 hemtjänstgrupper som är utplacerade över hela kommunen där ungefär 350 medarbetare har sin anställning. Det stöd som hemtjänsten erbjuder kan vara allt ifrån hjälp med påklädning till social samvaro och promenader.

Tobias stortrivs med jobbet

En som arbetar inom hemtjänsten är undersköterskan Tobias Harrysson Zidek, som stortrivs med jobbet och kollegorna i Skogslyckans hemtjänstgrupp.

- Det bästa med mitt jobb är att det är så varierande, sällan är en dag lik en annan. Jag trivs väldigt bra med att möta personer och hjälpa dem i deras eget hem. Jag har bra stöd från kollegor och känner att jag har ett arbete som betyder mycket för andra, berättar Tobias.

Det märks när Tobias berättar om sitt arbete, att samarbetet med kollegorna är betydelsefullt. Även om många av sysslorna görs på egen hand hjälps kollegorna åt under arbetspassen för att det ska blir så bra som möjligt för den som tar emot hjälpen.

- En riktigt bra dag är när allt flyter på och vi får gjort alla våra hemtjänstinsatser och att de som vi hjälpt och stöttat är nöjda. Är de nöjda, då har vi verkligen lyckats den dagen, säger Tobias och ler.

Jobba hos oss i sommar!

Är du intresserad av ett sommarvikariat inom socialtjänsten? Eller vet du någon som är intresserad? Det finns arbete att söka inom flera olika verksamheter, bland annat hemtjänsten. För mer information och ansökan: Sommarjobb inom vård- och omsorg - din insats gör skillnad (varbi.com)