”Viktigt att visa hur vården utvecklas”

Rörelsesensorer som upptäcker fall och medicingivare som talar om när medicinen ska tas. Framtidens vård finns på Norrtulls vård -och omsorgsboende där välfärdsteknik är en del av vardagen.

Medicingivaren påminner Else-Britt om när medicinerna ska tas.

På Norrtulls vård- och omsorgsboende i centrala Uddevalla är man duktig på att prova och använda välfärdsteknik. Det vill säga digitala hjälpmedel som underlättar för både boende och personal.

- Det är sagt att vi ska fungera som testverksamhet vilket jag är väldigt stolt över. Mina medarbetare tycker om när vi får nya hjälpmedel, och det är viktigt att visa hur vården utvecklas och möter framtiden, säger enhetschef Camilla Linnevi.

”Medicingivarna är den stora snackisen”

Ett av de hjälpmedel som Norrtull använder är så kallade medicingivare som kan jämföras med ett digitalt medicinskåp. Medicingivaren ser till att man tar sin medicin i rätt tid med hjälp av doseringspåsar som blir tillgängliga på bestämda tider.

Nyligen installerades medicingivare hos några av Norrtulls boende och en av dem är Else-Britt Wassenius. Hon har redan blivit kompis med sin medicingivare som hon brukar kalla ”Robban”.

- När rösten säger ”tryck på den gröna knappen för att få läkemedel”, så trycker jag på den runda knappen som blinkar grönt. Då öppnas luckan och en liten påse med mina mediciner trillar ut. Den håller koll på tiden och hjälper mig, och det är jag glad för, säger Else-Britt.

Åsa Söderlind arbetar som undersköterska och hon berättar att medicingivarna är den stora snackisen just nu.

- Våra boende har kommit i gång och det pratas mycket om medicingivarna runt fikabordet. Vi som personal uppskattar tidsbesparingen så att vi kan lägga mer tid på omsorg i stället för att dela ut mediciner, säger Åsa.

Rörelsesensorerna larmar om någon ramlar

I taket i Else-Britts rum sitter en liten platt puck, samma puck finns i hallen och i badrummet. Puckarna är sensorer som känner av hur den boende rör sig i lägenheten.

Rörelserna registreras och visas i en app i form av en grön gubbe som förflyttar sig. Det är alltså ingen kamera som filmar utan sensorerna känner av rörelserna.

Om den boende skulle ramla, går ett ljudligt larm och personalen får direkt veta vad som har hänt.

- Sensorerna är en stor trygghet för våra boende och för oss som arbetar här. Tack vare appen kan vi se var alla befinner sig och att ingen har ramlat. Nattetid känns det bra att inte behöva störa boende som ligger och sover bara för att titta till dem. Vi som personal märker att de boende sover bättre och att det är lugnare nattetid, berättar Åsa.

Färre tunga lyft och ökad självständighet

Ett annat exempel på hur vården möter framtiden är Norrtulls nästa projekt, nämligen toalettlyftar som håller på att installeras i några av rummen. På toalettlyften finns knappar som gör att man själv kan sänka och höja sitsen så att man kan vara mer självständig.

- Toalettlyftar förebygger också tunga lyft och skapar bättre arbetsställningar för oss vårdpersonal. Det ska bli intressant och roligt att se vad de boende tycker, avslutar Åsa.

Vad är välfärdsteknik?

Välfärdsteknik handlar om att göra vardagen enklare, tryggare och mer självständig med hjälp av smarta hjälpmedel. Läs gärna mer om hur Uddevalla kommun digitaliserar för en smartare äldreomsorg:
Uddevalla digitaliserar för smartare äldreomsorg

Du kan också hitta information om hur vi arbetar med fjärrtillsyn på natten, medicingivare, app för sårvård och inspirationsmiljö för välfärdsteknik:

Fjärrtillsyn - Uddevalla kommun

Medicingivare - Uddevalla kommun

Snabbare sårläkning med digital arbetsmetod

Inspirationsmiljö för välfärdsteknik

Kontakt

Vill du veta mer om hur Norrtulls vård- och omsorgsboende arbetar med välfärdsteknik?
Då är du välkommen att kontakta enhetschef Camilla Linnevi, camilla.linnevi@uddevalla.se

- Välfärdsteknik är en del av vardagen på Norrtull, berättar Camilla Linnevi.

Åsa Söderlind visar hur toalettlyftarna fungerar.

Rörelserna registreras av den vita pucken i taket och visas i appen.