Säg nej till att köpa ut alkohol i midsommar

Firandet kan innebära att ditt barn kommer i kontakt med alkohol - ditt ställningstagande påverkar ditt barn nu och i framtiden.

Uddevalla kommun, Polisen och Systembolaget vill skydda våra unga från alkohol. Vi vill därför nå ut till dig som vårdnadshavare eftersom du är den viktigaste personen i ditt barns liv.

Ett nej är det finaste du kan ge ditt barn

Som vårdnadshavare har du en viktig roll när det gäller att försena alkoholdebuten och minska tillgången till alkohol för ditt barn. För varje år som alkoholdebuten skjuts upp minskar risken för framtida alkoholproblem.

Barn som får alkohol av sina föräldrar dricker mer alkohol och blir oftare berusade.

Även om det kan vara jobbigt att säga nej, är det värt det. Att prata med ditt barn om alkohol kan kännas svårt, men det är ett viktigt samtal som ofta gör stor skillnad.

Här kommer några korta tips som kan vara till hjälp:

• Visa att du bryr dig.
  • Bjud inte på alkohol och köp inte ut.
  • Hjälp ditt barn med argument att säga nej till alkohol och andra riskfyllda situationer.
  • Tydliggör för äldre syskon och kompisar att du förväntar dig att de inte köper ut alkohol till ditt barn.
  • Ta hjälp av andra föräldrar, stäm av tider och vilka platser som gäller.
  • Var nykter.

Visste du detta om unga och alkohol?

Varannan tonåring skulle avstå från att skaffa alkohol om de inte fick den från någon de känner. Forskning visar att det finns ett samband mellan att de barn som dricker alkohol och/eller använder nikotinprodukter har större risk att prova narkotika, samt att fastna i ett beroende.

Du som vårdnadshavare kan göra mycket och här finns mer stöd:

• Tonårsparlören - fakta och tips om unga och alkohol.
  • Full koll – ger dig svar på det mesta som rör tonåringar, alkohol och andra droger.
  • Mini-Maria - professionellt stöd till unga i frågor som rör alkohol, droger och spel om pengar.

I Uddevalla kommun är vi flera som arbetar för dig och ditt barn.
Kontakta Fältenheten, fritidsgårdarnas personal, socialtjänsten eller drogförebyggande samordnare om du har frågor. Du kan alltid vara anonym.

Tack för din hjälp och trevlig midsommar!

Drogförebyggande Samverkansgruppen Uddevalla kommun genom Unni Norén i samarbete med  Polisen och Systembolaget.