Stort jubel när Rebecka Blomqvist hyllades på Ramnerödsskolan

VM-aktuella fotbollsstjärnan Rebecka Blomqvist fick ta emot blommor, stort jubel och applåder i Ramnerödsskolans idrottshall under måndagen. På plats var nästan 300 elever, samt kommunstyrelsens ordförande Martin Pettersson och kommundirektör Malin Krantz, som alla ville hylla Uddevallas internationella idrottsstjärna.

Konfetti faller ned över två kvinnor och en man som står på en scen

Fotbollsstjärnan Rebecka Blomqvist hyllades av kommundirektör Malin Krantz och kommunstyrelsens ordförande Martin Pettersson i Ramnerödsskolans idrottshall under måndagen.

Svenska landslagsspelaren Rebecka Blomqvist gjorde flera mål under fotbolls-VM och bidrog till Sveriges bronsplats. Efter VM är det svenska damlandslaget i fotboll rankat som etta i världen. På måndagen fick Rebecka, som är uppvuxen i Uddevalla, möta elever och lärare från sin gamla skola Ramnerödsskolan. Under stort jubel fick hon gå in i idrottshallen som var fylld med förväntansfulla elever från årskurs 7-9.

- Det var jättekul och speciellt att få komma till Ramnerödsskolan och träffa så många nya elever och kända ansikten - mina gamla lärare och rektorer. Och det var roligt att samtidigt få en hyllning från Uddevalla kommun, det var fint att det kunde slås ihop på ett så bra sätt, säger Rebecka Blomqvist.

Hon fick ta emot blommor och en hyllning från kommunstyrelsens ordförande Martin Pettersson, och intervjuades sedan av kommundirektör Malin Krantz.

- Vi är väldigt stolta över att en internationell fotbollsstjärna som Rebecka Blomqvist är uppvuxen här i Uddevalla, och att hon har gått i våra skolor. Hennes insatser i fotbolls-VM är fantastiska och hon sätter verkligen Uddevalla på kartan, säger Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

Det blev glädjejubel när några elever fick den stora lyckan att ta emot signerade fotbollar som kickades ut bland publiken. Mina Anger, rektor på Ramnerödsskolan, gick också tillsammans med några elever som spelar fotboll i IK Rössö, upp på scenen och hyllade Rebecka.

Måndagsförmiddagen avrundades med en lång stunds autografskrivningar för Rebeckas del, och massor av elever som ville ta selfies med sin idol. Några elever fick möjlighet att skjuta straffar mot mål med henne.

Rebecka Blomqvist får ta emot blommor av Martin Pettersson

Fotbollsstjärnan Rebecka Blomqvist fick ta emot blommor av kommunstyrelsens ordförande Martin Pettersson.

Massor med elever som är glada och vill ta en selfie med Rebecka

Hundratals elever ville ta en selfie med Rebecka, eller få hennes autograf.

Malin Krantz och Rebecka Blomqvist står på en scen och Rebecka pratar i en mikrofon

Kommundirektör Malin Krantz intervjuade Rebecka Blomqvist.

Fotboll i luften som vill fångas av många händer

Fotbollar med Rebeckas autograf kickades ut i publiken.

Massor med ungdomar i idrottshallen och man ser Rebecka och Malin Krantz på en scen

Eleverna i årskurs 7 till 9 på Ramnerödsskolan fick möjlighet att hylla Rebecka.

Rebecka Blomqvist med rektor Mina Anger och sex tjejer står på scenen

Rektor Mina Anger kom upp på scenen med några elever på skolan som spelar fotboll i IK Rössö.

Elever som tar selfies med Rebecka

Många elever ville ta selfies med sin idol.