Konsten i Uddevalla får nytt liv i ljudapp

Hur kommer det sig att statyn som från början skulle hedra att Ulrika Eleonora utropades till drottning år 1718, istället blev en Bomullspinnerska? Varför ringer så många okända Uddevallabor hem till Fredrik? Och vad hände egentligen den där ödesdigra dagen i Tändsticksfabriken? Nu kan du förhöja upplevelsen av Uddevallas offentliga konst med ljudberättelser i appen Storyspot.

en kvinna står intill konstverket Tändsticksasken, hon har hörlurar och håller i en mobiltelefon

Nu finns det spännande ljudberättelser i Storyspot om Tändsticksasken, Tre silltunnor, Utterfamiljen, Hjärtat i staden och Bomullsspinnerskan.

Hörlurar och en telefon. Det är allt du behöver för att ge dig ut på en egen konstvandring på Kungsgatan mitt i centrala Uddevalla. Fem av stadens offentliga konstverk har nämligen fått egenkomponerade ljudberättelser som både levandegör verken och sätter dem i ett större sammanhang.

- Vi vill att barn och unga i Uddevalla ska komma ut och lära känna sin stad bättre! Storyspot har ett tilltalande och enkelt format med spännande historier om de olika konstverken som vi tror kan locka. Det här är också ett sätt att föra berättartraditionen vidare, säger Maria Lehto, initiativtagare och enhetschef för öppen fritidsverksamhet i Uddevalla kommun.

Följande konstverk har fått ljudberättelser i Storyspot

en glasskulptur med metall i kanterna och ett telefonnummer inuti skapat av neonrör

Hjärtat i staden

Fredrik Nielsen kan ingenting om Uddevalla när han får uppdraget att skapa ett konstverk som ska stå här, mitt på Kungsgatan. Ska han göra som han brukar: klottra ner sitt telefonnummer? Flickvännen tycker det är en helt galen idé, men för Fredrik växer idén och börjar betyda något annat, något större.

Bomullspinnerskan

En skulptur av en kvinna med förkläde och sjalett, hon har en katt vid sin ena sida

Bomullsspinnerskan

1718 utropas drottning Ulrica Eleonora till regerande drottning, här på torget i Uddevalla. Det borde, trehundra år senare, firas med en staty. Men staty-planerna stöter oväntat på patrull och sätter kommunens tjänstemän i en rävsax: De har kontrakterat en konstnär, men vad ska beställas?

Tre silltunnor

En tunna i silverfärgad metall som består av massa fiskar, ytterligare en smal tunna i rostad metall och en till i metall med fiskar syns i bakgrunden

Tre silltunnor

När Peder kommer till Uddevalla i slutet av 1700-talet är han beredd på att arbeta hårt och tjäna pengar. Men stanken och stöket, som överflödet av fisk har skapat i staden. Det var han inte beredd på, och hade gärna varit utan.

Utterfamiljen

En utter i brons tittar mot kameran och en står med tassarna på ett räcke

Utterfamiljen

Svärmor är förbannad. Spökar det eller vad i hela fridens namn pågår på platsen där hennes dotter nu bor? Men Karl vet vad det handlar om. Det är troligtvis grannens lite “speciella” husdjur som har varit i farten igen.

Tändsticksasken

En stor tändsticksask i rostfärgad metall med stickor som syns i toppen kommer upp ur marken, asken är prydd med gula svalor

Tändsticksasken

Det är onaturligt tyst på tändsticksfabriken. Det som började som en helt vanlig arbetsdag har just slutat i ond bråd död. Vad var det egentligen som hände?

Ladda ner ljudberättelserna

Lyssna på ljudberättelserna genom att ladda ner Storyspot gratis där appar finns. Sök efter platserna på kartan eller skriv ”Uddevalla konst” i Sökrutan. Lyssna hemma eller på plats där det hände. De nya berättelserna är ett samarbete mellan Uddevalla kommun och Storyspot. Manus och inläsning: Fredrik Sjöholm.

Samarbetet är en vidareutveckling av de spökberättelser och lokalhistoriska berättelser om Uddevalla som publicerades i Storyspot under 2019 och 2021.

Mer information finns på Storyspots hemsida