Nu är nya Rimnersvallen invigd

Vilken arena! Åh så fin! Många lovord hördes när besökarna anlände till invigningen av Uddevallas nya arena Rimnersvallen i lördags. Det blev bandklippning med tal och fanfar, inmarsch av idrottande barn med orkester i täten, prova-på aktiviteter, musik och teater.

Tre män och en kvinna står med ett blågult band framför en grön fotbollsplan och läktare

Nu är Rimnersvallen invigd! Bandet klipptes av Karl-Erik Nilsson, ordförande Riksidrottsförbundet, och Gösta Dahlberg, ordförande kultur och fritidsnämnden. Bandet hölls uppe av Roger Hansson, avdelningschef, och Annica Ryman, förvaltningschef från kultur och fritid.

Nya Rimnersvallen har cirka 4000 läktarplatser och är byggd för att klara standardkraven för parasport, SM i friidrott och Superettan för fotboll. På lördagen kom massor av Uddevallabor och andra som ville vara på plats när den historiska arenan öppnades för allmänheten. Västra läktarens stolar fylldes på med besökare för allra första gången. Invigningen öppnades sedan av konferencier Mats Eliasson, kommunikationschef i Uddevalla kommun.

Roger Hansson, avdelningschef på kultur och fritid, förmedlade intressant fakta om vilka olika utrymmen och funktioner som ryms i nya Rimnersvallen. Därefter fick sprintlöparen Pekka Kantola berätta om hur det var att tävla mot OS-guldmedaljören Bob Hayes på Rimnersvallen på 1960-talet.

Massor med folk på läktaren som tittar mot en scen nedanför

Västra läktaren fylldes på med åhörare

Pekka Kantola står med keps och röd träningsjacka på löparbanorna

Sprintlöparen Pekka Kantola sprang mot Bob Hayes

Klippte blågult band

Rimnersvallen invigdes sedan officiellt med att Gösta Dahlberg, ordförande i kultur och fritidsnämnden, och Karl-Erik Nilsson, ordförande Riksidrottsförbundet, tillsammans klippte ett blågult band.

- Här skapar vi unika förutsättningar. Den höga standarden på Rimnersvallen innebär att vi kan bjuda in till både lokala som internationella arrangemang, och nästa år blir det SM i friidrott. Här skapar vi också möjlighet för kultur och musikarrangemang, anläggningen kommer att locka till sig båda gamla som unga. Vi får ett attraktivt besöksmål som kommer att stärka Uddevallas varumärke, säger Gösta Dahlberg, ordförande i kultur och fritidsnämnden.

Gösta Dahlberg tackade också alla involverade för bygget av Rimnersvallen, och riktade ett särskilt tack till alla som visat tålamod under byggtiden.

En orkester marscherar in och det är fullt på läktaren

Uddevalla Stadsmusikkår med drillflickor tog täten vid inmarschen

En kvinna i blå overall och röd hatt och en kvinna i grön overall med virkad grön mössa

Intermezzo underhöll den yngre publiken

en tjej i randig tröja provar på längdhopp

Längdhopp var en av prova-på-aktiviteterna

Några män och kvinnor i orange shorts och träningskläder står i startgroparna för att springa och blir intervjuade

Performancegruppen ReAct lockade till många skratt

En kille sjunger och man ser fotbollsplanen bakom honom

Rejhan Bellani avslutade invigningen med skönsång

Inspiration för unga

Under invigningsceremonin talade också Karl-Erik Nilsson, ordförande för Riksidrottsförbundet. Han nämnde hur viktigt det är att det finns idrottsanläggningar som gör det möjligt för idrottsutövare att få göra det de gillar mest. Vidare pratade han om den inspiration som det ger för unga att få se stora idrottsstjärnor, och hur viktiga våra internationella idrottshjältar är för vår stolthet och för bilden av Sverige.

Efter bandklippningen bjöds publiken på en ståtlig inmarsch som leddes av Uddevalla Stadsmusikkår med drillflickor. I ledet efter musikkåren gick barn från idrottsföreningarna IK Rössö, IK Oddevold, Hälle IF och IK Orient. Därefter fylldes arenans gräsplan med hejarop och glada fotbollsspelande barn och spelare från IK Oddevold Grunden Parafotboll, samtidigt som det bjöds på underhållning med teater.

Prova-på aktiviteter och skönsång

Hälle IF och IK Orient ordnade också prova-på-aktiviteter. Några besökare hängde på en springrunda på de nya löparbanorna, andra testade längdhopp och sprint.

Teatergruppen Intermezzo lockade de yngre åskådarna och performancegruppen ReAct bjöd på ett annorlunda idrottsutövande som lockade till många skratt.

Invigningen av nya Rimnersvallen avslutades högtidligt med artisten Rejhan Bellani, som avrundade den soliga dagen med sin skönsång som ljöd över arenan.

barn spelar fotboll på nya arenan

Glada barn fick spela fotboll på Rimnersvallens nya fotbollsplan med naturgräs

Fakta om nya Rimnersvallen

• Rimnersvallen har en nyanlagd fotbollsplan med naturgräs och markvärmeslingor under jorden. Fotbollsplanens spelyta är 65 meter bred och 105 meter lång.

• Runt fotbollsplanen går 8 löparbanor som är 400 meter långa.

• På Rimnersvallen finns tre gropar för längdhopp/tresteg, en sandgrop för kulstötning samt en cirkel för kulstötning ut på naturgräset, kastbur för diskus och slägga, två platser för höjdhopp, fyra platser för stavhopp, två platser för spjutansats, samt en vattengrav.

• Rimnersvallen har tre läktare, varav två sittplatsläktare under tak och en ståplatsläktare som tillsammans tar cirka 4000 åskådare.

• Västra läktaren rymmer 1600 åskådare. I läktaren finns bland annat omklädningsrum, duschar, förråd, kiosker, hiss, konferensrum och mediarum. Det finns också en kameraplats för media uppe på taket för direktsändningar i tv.

• Östra läktaren har plats för 700 åskådare. Läktaren innehåller kiosk, omklädningsrum, duschar, toaletter, hiss, förråd och förbindelsegång till Rimnershallen.

• Norra läktaren har plats för 1700 åskådare. Invändigt ryms kiosk, tillgänglighetsanpassade toaletter och förråd.

• Den ursprungliga Rimnersvallen byggdes 1923 och byggdes om inför fotbolls-VM 1958. Bygget av nya Rimnersvallen inleddes i december 2021 då de gamla läktarna revs. Nya Rimnersvallen stod klar i augusti 2023.
Massor av folk på läktaren

Det var många som ville se Uddevallas fina nya arena Rimnersvallen