Eldsjälar fick äta middag med landshövdingen

Igår torsdag fick verksamhetsledaren Ragna Jennerhav från Saronhuset och stödpedagogen Fanny Dalberg från Uddevalla kommun delta på en middag i länsstyrelsens residens i Göteborg. De båda uppmärksammas av länsstyrelsen som eldsjälar som lägger ner själ och hjärta och mycket tid på viktigt arbete.

tre glada kvinnor klädda i svarta festliga kläder

Eldsjälarna Ragna Jennerhav och Fanny Dalberg fick besöka länsstyrelsens residens tillsammans med Christina Nilsson, kommunfullmäktiges ordförande (i mitten av bilden).

Länsstyrelsen bjöd in 25 eldsjälar från hela Fyrbodal till en högtidlig middag i residenset, i sällskap med respektive ordförande i kommunfullmäktige. Landshövdingen Sten Tolgfors höll sedan ett tal för att hylla dem, och därefter lästes motiveringen upp för var och en av de nominerade. Alla eldsjälar fick var sitt diplom, och fotograferades tillsammans med landshövdingen. Deltagarna bjöds sedan på en trerätters middag och kvällen avslutades med solistsång.

Christina Nilsson, ordförande i Uddevalla kommunfullmäktige, var på plats under kvällen tillsammans med Ragna Jennerhav och Fanny Dalberg.

- Det var jätteroligt och en massa glädje i en vacker miljö. Våra två eldsjälar från Uddevalla är väl värda all den fina uppmärksamheten, de gör en fantastisk insats, säger Christina Nilsson, ordförande i kommunfullmäktige.

Ur nomineringarna:

”Ragna Jennerhav är verksamhetsledare på Saronhuset i Uddevalla. Saronhuset är en ideell förening vars uppdrag är att bryta utanförskap, fattigdom och orättvisa. De bedriver en lågtröskelverksamhet och på deras Träffpunkt kan man äta lunch och fika flera dagar i veckan. De bedriver även Noras akutboende 5 nätter i veckan. Här kan den som är hemlös få tak över huvudet för en natt, få möjlighet att duscha samt tvätta sina kläder. De har de senaste åren lyckats hjälpa flera hemlösa att få en egen bostad. Varje dag gör de skillnad för många i vår kommun och Ragna är den som driver allt detta fina arbete framåt. Utan henne hade vi haft fler utslagna och hemlösa personer i vår kommun.”

”Fanny Dalberg jobbar som stödpedagog på en av kommunens gruppbostäder, där upptäckte hon väldigt snabbt att det förekom dåliga saker och slog larm om detta och gjorde en Lex Sara. Fanny var den som vågade att slå larm."

Landshövdingen tillsammans med alla eldsjälar från Fyrbodal

Landshövdingen Sten Tolgfors tillsammans med eldsjälarna från Fyrbodal. Foto: Anna Sigvardsson Högborg.