Samarbete mot dopning

Att öka medvetenheten om dopningsproblematiken och att belysa antidopningsarbetet är målet med den nationella uppmärksamhetsveckan mot dopning. Uddevalla kommun samarbetar med träningsanläggningar och polisen samt bjuder in till kostnadsfri föreläsning om dopning och skeva kroppsideal.

Den 10 - 16 oktober är det den nationella uppmärksamhetsveckan mot dopning. Tanken med veckan är bland annat att synliggöra det antidopningsarbete som pågår på de träningsanläggningar som är ansluta till metoden 100 % Ren Hårdträning.

- Uddevalla kommun samarbetar med träningsanläggningar och polisen för att vara med och motverka det samhällsproblem som dopningen har blivit i hela Sverige, säger drogförebyggande samordnare Unni Norén.

Minska användningen av dopingpreparat

Syftet med metoden 100% Ren Hårdträning är att minska användningen av och tillgången på anabola androgena steroider (AAS) och andra dopningspreparat på träningsanläggningar.

I samband med uppmärksamhetsveckan anordnar 100% Ren Hårdträning alltid en nationell tävling för att uppmärksamma det antidopningsarbete som görs runt om i landet. Alla träningsanläggningar som är knutna till metoden 100% Ren Hårdträning kan vara med på denna tävling.

I år var Friskis & Svettis i Uddevalla en av vinnarna med en oerhört kreativ sammarbetsövning. Titta gärna på övningen och de andra vinnande bidragen på 100% Ren Hårdtränings webbplats:
Vinnarna i årets utmaning - 100% Ren Hårdträning

Skapa medvetenhet

Det handlar också om att skapa medvetenhet om problematiken med dopning bland motionärer som tränar vid gym och träningsanläggningar.

De anslutna träningsanläggningarna kommer att belysa dopingproblematiken för sina kunder och medlemmar på olika vis, och det blir också nationella och lokala events under veckan.

Föreläsning med sportjournalisten Jonas Karlsson

Tisdagen den 10 oktober anordnas en föreläsning för elever på gymnasiet med sportjournalisten Jonas Karlsson. Han pratar om dopning, skeva kroppsideal och kopplingen mellan dopning, våld och kriminalitet.

Jonas Karlsson föreläser även för allmänheten klockan 17.30-19.00 den 10 oktober på Östraboteatern. Föreläsningen är kostnadsfri och du gör din anmälan i vårt kalendarium. Notera att sista anmälningsdag är måndagen den 9 oktober.

Frågor

Om du har frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta drogförebyggande samordnare Unni Norén, unni.noren@uddevalla.se