Nu är Ljungs-Hälle förskola invigd

Med kanelbullar, ballonger, tal och bandklippning invigdes Ljungs-Hälle nya förskola i Ljungskile på onsdagen. Den sprillans nya förskolan som kommer att vara certifierad enligt Svanen ligger på toppen av Hälle med naturen inpå knuten och är byggd för att kunna ta emot 160 barn.

tre barn står tillsammans med förskolepersonal och klipper ett blågult band framför entrén till en blå byggnad

Nu är bandet klippt! Ljungs-Hälle förskola i Ljungskile är nu invigd.

Förskolan är byggd av Hemsö på uppdrag av Uddevalla kommun som är hyresgäst i lokalerna. Peab har varit entreprenör för bygget. Hela förskolan blir certifierad enligt Svanen, vilket ställer höga krav på inredning och materialval. Det är en energieffektiv byggnad med solceller på taket som producerar el.

- Vår vision har förverkligats i den här jättefina förskolan och den fantastiska gården, och det är så roligt att se den nu när alla barn är här och verksamheten är igång. Vi är tacksamma och stolta att vi fått uppföra förskolan och att få förvalta den med Uddevalla kommun som hyresgäst, säger Tobias Lagerwall, projektchef Hemsö.

en blå förskolebyggnad i två plan

Nybyggda Ljungs-Hälle förskola

Byggnaden går i blå färgtoner och är byggd i två våningsplan. Barnen på förskolan är fördelade på fyra olika team med egna entréer, de yngre barnen håller till i entréplan medan de lite äldre barnen har sin hemvist på övervåningen.

”Förskolan är helt fantastiskt fin”

många människor lyssnar på tal

Många var på plats vid invigningen

en man står framför en byggnad med naturfärgade brädor

Roger Ekeroos var en av talarna

Bygget av förskolan inleddes med ett vintrigt spadtag i november 2021. Roger Ekeroos, ordförande i barn och utbildningsnämnden, är mycket glad över hur bygget av Ljungs-Hälle förskola har fortskridit och över att samarbetet mellan Uddevalla kommun, Peab och Hemsö gått så bra. Ljungs-Hälle förskola ersätter Hälle förskola och har plats för ytterligare barn.

- Jag tycker förskolan är helt fantastiskt fin med den makalösa placeringen i naturen, samtidigt som det är en centralt belägen förskola med bebyggelse nära. Ljungs-Hälle förskola är ett led i att skaffa fler förskoleplatser i Ljungskile. Det här byggprojektet tillsammans med Hemsö har gått alldeles utmärkt och följt både tidplan och budget, säger Roger Ekeroos.

en träbro med stammar att balansera på och balansplattor i trä, skogen ligger bakom

Motoriken utmanas i "Vildingarnas land"

bärbuskar pallkragar och insektshotell i solen utanför förskolan

Bärbuskar, pallkragar och insektshotell

två kvinnor står under en skylt med texten Vildingarnas land

"Vildingarnas land" är en del av utemiljön

lekfull miljö inne i olika färger

Lekfull miljö inomhus

Utemiljö inspirerad av naturen

Inne i förskolan finns bland annat samlingsrum/hemvist, tillagningskök, restauranger med bufféservering, ateljéer, grupprum, skötrum, toaletter och vattenlek. I byggnaden finns inslag av jordnära färger som rostrött, mossgrönt och beige.

Utemiljön är inspirerad av naturen och är avdelad i olika delar där en del, ”Vildingarnas land”, utmanar och inspirerar till mer motoriska aktiviteter. Ljungs-Hälle förskola har haft verksamheten igång sedan i augusti och just nu är 122 barn inskrivna på förskolan.

- Vi är jättenöjda med våra nya fina lokaler, förskolan har väldigt bra ljuddämpande akustik och omgivningarna utomhus är sagolika! Ljungs-Hälle förskola erbjuder lärmiljöer som utmanar och inspirerar våra barn, och som är lätta att förändra och anpassa utifrån barnens behov, säger Tommina Nyqvist, rektor för Ljungs-Hälle förskola.

Mer information om Ljungs-Hälle förskola

Ljus ateljé inne med bord och stolar

Inne i förskolan finns bland annat ateljéer

sandlåda fylld med leksaker och en träkonstruktion för vatten