Elektrisk sopmaskin skapar bättre miljö

Uddevallas invånare kan nu se fram emot renare gator och minskad miljöpåverkan tack vare den senaste innovationen inom renhållning: en helt ny elektrisk sopmaskin som har introducerats i staden.

Stefan Mellembakken, Park- och anläggningsarbetare, rattar den nya eldrivna sopmaskinen.

Denna elektriska sopmaskin har tagits i bruk av Uddevalla kommun i ett försök att förbättra städningen och samtidigt minska utsläppen av växthusgaser. Maskinen är utrustad med den senaste batteriteknologin och har noll utsläpp, vilket gör den miljövänligare än dieselmaskinerna som används i traditionella sopmaskiner.

- Vi är stolta över att vara en stad som tar vårt miljöansvar på allvar. Den här sopmaskinen kommer att hjälpa oss att upprätthålla en renare och hälsosammare miljö för våra invånare samtidigt som den minskar vår klimatpåverkan, säger Fredrik Stengavel, enhetschef på Park och gata på Uddevalla kommun.

Stefan Mellembakken, Park- och anläggningsarbetare, är nöjd och tycker att maskinen är väldigt smidig.

Den elektriska sopmaskinen har en imponerande kapacitet och kan effektivt rengöra både gator och trottoarer. Maskinen har även en låg ljudnivå, vilket minskar störningen för stadens invånare och gör det möjligt att utföra städningen under mer flexibla tidpunkter.

Detta är den första elektriska sopmaskinen i Uddevalla, men om det faller väl ut, så kommer den inte bli den sista, säger Fredrik.

Med den nya elektriska sopmaskinen tar Uddevalla ännu ett steg mot en grönare och renare framtid samtidigt som man skapar en mer trivsam stadsmiljö för invånarna.