Många nöjda efter att ha testat elcykel

Jättebra! Smidigt och snabbt! Jag har inte tankat bilen på 6 veckor! Det är några spontana kommentarer från de kommuninvånare som fick chansen att testa en elcykel i projektet El-cyklist.

två glada kvinnor, en av dem håller i en elcykel

Nu är projektet El-cyklist avslutat. Här syns en av elcyklisterna, Carina Eliasson, tillsammans med Marie Ringfeldt-Jensen, projektledare Västtrafik.

I projektet fick 22 personer låna en elcykel helt gratis under 6 veckor. Det är Västtrafik som i samarbete med Uddevalla kommun vill få fler att ändra sina resvanor och låta bilen stå. I förra veckan lämnades lånecyklarna tillbaka till Västtrafik, som har transporterat dem vidare till Skövde.

- Det har varit otroligt roligt att få prova, Uddevalla är en perfekt stad för elcykling, det är ju extremt kuperat. Jag har inte tankat bilen en enda gång sedan jag kvitterade ut cykeln för 6 veckor sedan, säger Carina Eliasson, som är en av de nöjda cyklisterna.

Funderar på att köpa egen elcykel

Vid återlämningen av elcyklarna var det en och annan som undrade om det gick att köpa den lånade elcykeln. Västtrafiks besked var att det tyvärr inte är möjligt då lånecyklarna erbjuds alla kommuner i Västra Götaland som vill vara med i projektet El-cyklist. En del av cyklisterna som deltog i projektet funderar på att köpa en egen elcykel.

- Att få låna en elcykel har varit fantastiskt bra, jag har en mil till jobbet och har cyklat i princip varje dag. Det går fortare att cykla än att köra bil om man räknar med tiden för att hitta en parkering, säger Ulla Marie Lidholm.

Väldigt positiv respons

Utvärderingen av projektet El-cyklist i Uddevalla är ännu inte riktigt klar, men projektledaren på Västtrafik, Marie Ringfeldt-Jensen, säger att responsen varit väldigt positiv.

- Vad vi hört så är de allra flesta otroligt nöjda över att ha fått låna en elcykel, och många funderar på att ändra sina resvanor, säger Marie Ringfeldt-Jensen.

Projektet El-cyklist pågick i Uddevalla under tiden 17 augusti-4 oktober.

Läs mer om Hållbara resor med Västtrafik (vasttrafik.se)

Läs tidigare nyhet: Nu får 21 invånare testa elcykel gratis

En glad kvinna med hjälm och elcykel

Helt perfekt, tycker Petra Ankargren som har använt elcykeln minst tre gånger i veckan till och från jobbet och tagit extra turer med cykeln på fritiden.