Ny minnesplats nedanför klocktornet i Uddevalla

Uddevalla har fått en ny minnesplats i Rydholmsparken nedanför klocktornet i centrum, nära Kungstorget. Minnesplatsen är en plats dit alla är välkomna för att reflektera, minnas någon saknad, tröstas och tända ett ljus. Initiativet till minnesplatsen kommer från ett medborgarförslag.

Två män står framför minnesplatsen som finns intill berget nedanför klocktornet i Uddevalla

Peter Kloth och Marcus Göthberg lämnade in ett medborgarförslag om att skapa en minnesplats i Uddevalla. Nu finns det en sådan plats i Rydholmsparken.

I mitten av november 2019 skapade försvinnandet av en ung tjej, Wilma Andersson, en sorg och en smärta i Uddevalla. Väldigt många människor engagerade sig i sökandet efter henne, det ordnades bland annat skallgångskedjor kring Uddevalla och Ljungskile, samt dykningar i Bäveån.

De skickade in medborgarförslag

Två Uddevallabor som var mycket aktiva i de frivilliga sökinsatserna efter Wilma är Peter Kloth och Marcus Göthberg. Bland annat såg de till att dykningar genomfördes vid tre tillfällen i Bäveån, och de ordnade fram mat till de frivilliga som var ute och sökte i terrängen.

I slutet av november konstaterade polisen att den försvunna flickan var död.

Vid kungastatyn på Kungstorget tändes flera hundra ljus, människor lämnade också blommor, fotografier och andra minnessaker. Det blev en plats att samlas vid.

- Vi kände att det var så mycket hemskt som hände, och att det behövdes en riktig minnesplats för Uddevallaborna. En plats dit man kan gå och minnas, tröstas, tända ett ljus och hedra de människor man saknar. Vi ville hjälpa till, säger Peter Kloth.

brinnande gravljus står på två hyllor i berget

Hyllor för ljus finns på minnesplatsen.

- I samband med sökandet efter Wilma så skapades ett otroligt stort engagemang i Uddevalla, alla slöt upp och ville göra något. Efter att alla sökinsatser var genomförda så insåg vi att sörjandet inte tar slut. Vi behöver en plats att gå till, ett riktmärke, och en plats som är till för alla och för att samlas vid, säger Marcus Göthberg.

I december 2019 skickade Peter Kloth och Marcus Göthberg in ett medborgarförslag till kommunen där de föreslog att en minnesplats för brottsoffer skulle skapas i Uddevalla, en plats för att hedra saknade människor.

Minnesplats i nära anslutning till Kungstorget

Kommunstyrelsen i Uddevalla sade ja till förslaget att en minnesplats skulle ordnas, som skulle ligga centralt men ändå lite avskilt, och vara en minnesplats för både brottsoffer och andra. Platsen som valdes ut blev Rydholmsparken nedanför klocktornet, med adress Kyrkogatan 5. En plats som ligger i nära anslutning till Kungstorget.

- Vi behöver en plats för att minnas och hedra de människor som faller offer för dödligt våld, olyckor eller annat och det känns bra att vi i kommunen kan bidra till det. Det här är en vacker plats där alla som vill kan tända ett ljus och reflektera, säger Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

På minnesplatsen i Rydholmsparken finns en skylt i gjutjärn med texten ”En plats för att minnas de som inte längre är bland oss. I hjärtat – för evigt ”. Där finns också några hyllor i berget där man kan tända ett ljus eller lägga en minnessak. På marken intill berget finns en yta med stenplattor där blommor kan placeras.

Minnesplatsen ligger intill berget med stenplattor på marken, sittplatser och hyllor för ljus

Den nya minnesplatsen ligger nedanför klocktornet på Kyrkogatan 5.

Minnesskylt med texten Minnesplats en plats för att minnas de som inte längre är bland oss. I hjärtat - för evigt

En skylt i gjutjärn sitter på minnesplatsen.