Må bättre med Livsstilsverktyget

Mår du dåligt? En kvart med Livsstilsverktyget varannan vecka kan ge dig hjälp på vägen att må bättre. Samtidigt deltar du i viktig forskning.

En vit hjärtformad skål med innehåll av blåbär björnbär och jordgubbar

Du kan testa det digitala Livsstilsverktyget för att må bättre och förebygga diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Du som är bosatt i Uddevalla kommun har nu möjlighet att använda ett digitalt verktyg som heter Livsstilsverktyget. Det är i samarbete med Göteborgs universitet som Uddevalla kommun kan erbjuda denna hjälp. Samtidigt deltar du i viktig forskning.

- Livsstilsverktyget syftar till att påverka, inspirera och ta hand om vår hälsa. Det är en bred folkhälsoinsats som riktar sig till alla personer över 35 år, och målet med verktyget är att förebygga diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Livsstilsverktyget utgår från en helhetssyn på hälsa där psykisk hälsa och välbefinnande är av lika stor betydelse som den fysiska hälsan, säger Emelie Eek, folkhälsostrateg.

Vetenskapligt visade effekter

Livsstilsverktyget handlar om stress och ensamhet, om relationer och konflikter, om mat och motion, och om att se hälsan i ett större sammanhang.

Verktyget har vetenskapligt visade effekter. I en flerårig utvärdering vid svenska universitet fick de som använder verktyget bättre blodtryck, vikt, blodsocker och ökat välmående.

En kvart varannan vecka förbättrar hälsan

Forskare vid Göteborgs universitet har sett att en kvart med Livsstilsverktyget varannan vecka kan förbättra hälsan och ge ett nytt sätt att:

• må bättre
  • hantera livets upp- och nergångar
  • förebygga eller hantera livsstilssjukdomar

Det är Hälsopolitiska rådet som står bakom samarbetet med Livsstilsverktyget för att nå ut brett med en hälsofrämjande insats för att stärka folkhälsan i Uddevalla kommun.

Vill du testa Livsstilsverktyget?

Livsstilsverktyget är helt kostnadsfritt. Dina resultat används i viktig forskning, och dina personuppgifter är anonymiserade. Här kan du börja använda Livsstilsverktyget: livsstilsverktyget.se/uddevallakommun

Vill du veta mer?

Välkommen till två kostnadsfria föreläsningar!