Maten i fokus på Sommarhemmets skola

På torsdagen gjorde kommunstyrelsens ordförande Martin Pettersson ett besök på Sommerhemssolans kostverksamhet för att titta och delta i kökets dagliga rutiner.
- Mätta och glada barn lägger grunden för såväl trivsel som kunskapsresultat. Denna utgångspunkt behöver i kombination med elevinflytande utgöra grunden för en ny måltidspolicy, säger Martin Pettersson.

personal och politiker i ett kök.

Eva-Lena Carlsson, kock, Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande och Lisette Maravilla, kock.

Favoriträtter och matråd

Besöket sammanföll med lunchrusningen, där en ström av elever njöt av dagens rätter, däribland favoriträtten korv stroganoff. Andra favoriter bland eleverna är köttfärssås med spaghetti, chicken kebab, nuggets och vegetarisk schnitzel.

Skolan har ett matråd där eleverna har möjlighet att uttrycka sina åsikter om maten.
- Dialogen fungerar mycket  bra med rektorn och  eleverna. Vi har en superbra kommunikation och känner oss delaktiga i skolans arbete, säger Lisette Maravilla, kock på Sommarhemsskolan.

Stor ökning av specialkost

Eva-Lena, specialkostansvarig, delade med sig av den dramatiska ökningen av efterfrågan på specialkost. Det lilla köket för specialkost har nu cirka 200 specialanpassade måltider, och personalen arbetar hårt för att möta de varierande behoven.

Personal i ett kök.

Helena Fritzén, Enhetschef och Marie Henningsson, kock.

Matsvinn

- Svinn är en fråga vi har arbetat intensivt med, särskilt med de yngre eleverna. Vi har under fyra veckor vägt tallrikssvinnet och skapat diagram som vi har satt upp på dörren. När eleverna ser vilken mat som kastas, blir de alldeles förtvivlade. Nästa år har vi satt upp ett mål och kommer även att involvera högstadiet i detta arbete, berättar Eva-Lena Carlsson, kock på Sommarhemsskolan.