Japans ambassadör kom till Uddevalla

Japans ambassadör Noke Masaki besökte Uddevalla i förra veckan tillsammans med ambassadens förste sekreterare Seiichi Sakata samt generalkonsuln Claes Grill. Det var Japanska ambassaden som kontaktade Uddevalla gymnasieskola för att framförallt få träffa elever från den första klassen någonsin i Uddevalla som läser japanska för andra året i rad.

glada studenter tillsammans med Japans ambassadör

Japans ambassadör Noke Masaki besökte Uddevalla i förra veckan för att framförallt få träffa de elever som läser japanska som språk på Uddevalla gymnasieskola. (klicka för större bild)

Uddevalla gymnasieskola har sedan två år tillbaka en klass med 24 elever som läser japanska, vilket är unikt. Japans ambassadör Noke Masaki höll på luciadagen två olika föreläsningar på Uddevalla gymnasieskola för intresserade elever samt personal. Han pratade bland annat om samarbete mellan Japan och Sverige, likheter mellan svenskar och japaner, och vilka möjligheter det finns för stipendier och olika utbyten för unga. Ambassadören fick också möta de elever som läser japanska och ansvarig lärare för språkkursen.

Många elever ville ta selfies

Under luciadagen fick ambassadören ett gott mottagande på gymnasieskolan och fick ta del av fina elevarbeten som god lunch och fika, underbara blomsteruppsättningar, skicklig fotografering, 3-rätters middag på elevrestaurangen Gesällen och avslutningsvis en stämningsfull luciakonsert framförd av estetprogrammet i Uddevalla kyrka.

- Det är en ära för skolan att ambassaden kontaktade oss för att uppmärksamma vår japanska språkklass och att han höll två föreläsningar på skolan. Japaner är duktiga på att uppmärksamma det ”lilla i det stora”, som gör skillnad på kort och lång sikt. Det är roligt att ambassadören kände sig som en rockstjärna under sitt besök eftersom så många elever uppmärksammade honom och ville ta selfies, och eleverna blev stolta för att han ville besöka oss, säger Ing-Marie Lagnéus, lärare och internationell samordnare, Uddevalla gymnasieskola.

Uddevalla kommun har sedan tidigare ett 55 år långt vänortssamarbete med Japan genom både grundskolan och främst med Uddevalla gymnasieskola. Regelbundet sker digitala träffar och elevutbyten med gymnasieungdomar i den japanska vänorten Okazaki.

Besökte företag och kommunledning

På torsdagen fick ambassadören också besöka Uddevalla hamn, företaget ProAccess, samt träffa delar av kommunledningen i Stadshuset. Bland annat fick ambassadören information om hur Uddevalla ska utvecklas och vilka utmaningar som finns.

- Det har varit ett roligt besök med många intressanta upptäckter. Jag har länge varit intresserad av att komma hit till Uddevalla på grund av vänortssamarbetet med Japan, som bygger på olika skolprojekt. Nu har jag också fått höra om Uddevalla hamn och om geologiska utmaningar i området, det har varit lärorikt, säger Noke Masaki, Japans ambassadör.

- Det är väldigt ärofullt att ha ambassadören på besök här i Uddevalla. Uddevalla kommun och vänorten Okazaki har haft vänskapliga förbindelser i 55 år och vi hoppas på många års fortsatt fint samarbete med Japan, äger Christina Nilsson, kommunfullmäktiges ordförande.

glada kvinnor och män

Uppskattat besök på gymnasieskolan. Från vänster syns eleven och tolken Alex Gjerdrum, Selena Seguel, lärare i japanska Uddevalla gymnasieskola, Claes Grill, generalkonsul, Noke Masaki, Japans ambassadör och Ing-Marie Lagnéus, lärare och internationell samordnare Uddevalla gymnasieskola.

fyra glada personer står uppe på stadshusets takterrass och det är snö runtom

Christina Nilsson, kommunfullmäktiges ordförande, Noke Masaki, Japans ambassadör, Claes Grill, generalkonsul och Henrik Sundström, kommunstyrelsens förste vice ordförande.

glada män och kvinnor i varselkläder och hjälmar

Besök i Uddevalla hamn, från vänster Jacob Engholm, marknads- och speditionschef, Ulf Stenberg, VD, Noke Masaki, Japans ambassadör, Christina Nilsson, kommunfullmäktiges ordförande, Robert Jönsson, hamnkapten och Claes Grill, generalkonsul.

glada män och kvinnor

Besök hos företaget ProAccess. Från vänster: Japanska ambassadens förste sekreterare Seiichi Sakata, Greger Andersson, ProAccess, Christina Nilsson, kommunfullmäktiges ordförande, Noke Masaki, Japans ambassadör, Claes Grill, generalkonsul, och Fredrik Nilsson, VD ProAccess.