Satsning på dans för unga tjejers hälsa

Är du ofta stressad eller trött, har du ont i huvudet eller magen? I vår erbjuds Dans för hälsa, en förebyggande satsning från kommunala elevhälsan i Uddevalla. Nytt för våren är att tjejer i mellanstadiet får en egen dansgrupp.

Glad dansinstruktör som hoppar

Dans för hälsa startar 7 februari i Uddevalla och vänder sig till dig som är tjej och går i årskurs 4-9 eller gymnasieskolan. Foto: Johan Bernström, Bildbyrån

Rörelseglädje, gemenskap och kravlöshet är i fokus på träffarna. Här får du komma och vara precis som du är, utan prestation.

- Detta är en hälsofrämjande satsning som vi ser ger goda resultat. Därför kommer vi till våren att erbjuda en ny målgrupp - tjejer i mellanstadiet - att vara med, säger Anna-Lena Elofsson, skolsköterska och kontaktperson för satsningen.

Dansen kommer att pågå under tio onsdagar och du får prova på olika dansstilar som jazz, modernt och afro. Du behöver inte ha dansat tidigare, och det kommer inte att bli någon uppvisning. Träffarna innehåller uppvärmning, dans, övningar och avslappning. Det är helt gratis att vara med.

Målgrupp: Tjejer i årskurs 4-9 samt gymnasieskolan.

Tid och plats: onsdagar klockan 15.45-17.00 med start onsdag den 7 februari. Mellanstadieeleverna träffas i Ramnerödsskolans idrottshall medan de äldre håller till i Agnebergshallen, spegelsalen, Färgaregatan 10.

Anmälan: Ta kontakt med din skolsköterska eller kurator om du har intresse av att delta.

Är du vuxen eller förälder och har frågor?
Ta kontakt med någon av kommunens skolsköterskor eller kuratorer för mer information.

Läs mer om Dans för hälsa-metodiken