Second handbutiken Da Capo får diplom för försäljningsrekord

På second handbutiken Da Capo hänger nu ett tjusigt inramat diplom, som berättar att butiken har slagit rekord för 2023, med en försäljning på över en miljon kronor. Det är Björkåfrihet som har uppmärksammat butiken i centrala Uddevalla.

hela gruppen som jobbar på Da Capo står framför entrén

Vi är så glada och stolta över utmärkelsen, hälsar hela gänget på Da Capo. Från vänster Anna Eriksson, stödassistent, Sofia Lindqvist, butiksarbetare, Eva Emilsson, stödassistent, Jimmy Poulsen, butiksarbetare, Lillemor Johansson, butiksarbetare, Camilla Olsson, stödassistent, och Ulrika Gravander, stödpedagog.

Jimmy Poulsen och Sofia Lindqvist har sin dagliga verksamhet inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) på Da Capo, vilket innebär att butiken är en arbetsplats för personer med funktionsnedsättning, och deras stödpedagoger och stödassistenter.

”Helt fantastiskt att jobba här”

Inlämnade prylar och kläder tas emot, ses över, tvättas och förbereds på Ardmore på Strömstadsvägen, som också är en daglig verksamhet inom socialtjänsten. Sedan transporteras sakerna till Da Capo för försäljning.

- Det är helt fantastiskt att jobba här! Det är till och med kul att städa men mest gillar jag att möta kunder i kassan, säger Jimmy som har arbetat på Da Capo i över tio år.

Överskott går till bistånd

Försäljningsrekordet i Uddevalla har uppmärksammats av Björkåfrihet, som Da Capo driver butiken tillsammans med. Björkåfrihet har runtom i Sverige ansvar för insamling, återbruk och återvinning och är ledande i landet inom hantering av textilavfall. Överskott av försäljning går till bistånd i olika delar av världen, och med Da Capos försäljning har ännu fler fått ta del av dessa.

Stolthet och glädje

Diplomet till Da Capo delades ut i torsdags med pompa och ståt och det togs emot med en tydlig känsla av stolthet och glädje i butiken. Att de som arbetar i Da Capo trivs på sin arbetsplats är alldeles uppenbart.

- Det bästa med mitt jobb är att jag kan vara mig själv och att jag har så himla bra kollegor, säger Sofia och kramar om Ulrika Gravander, som arbetar som stödpedagog inom daglig verksamhet LSS.

”Välkommen att lämna saker”

Kläder är det som säljs mest i Da Capo, men det är även åtgång på porslin och prylar. Det finns utrymme att ta emot mer skänkta prylar från allmänheten.

- Välkommen att lämna in saker till butiken i containern på Strömstadsvägen 46, hälsar personalen på Da Capo.

Mer information om Da Capos öppettider och inlämning av kläder och prylar

Mer information om Björkåfrihet