Fria resor i kollektivtrafiken för alla över 70 år

Nu får snart fler åka gratis i kollektivtrafiken! Kommunstyrelsen har beslutat att alla som fyllt 70 år kan åka gratis i kollektivtrafiken dygnet runt alla dagar inom zon C.

tre glada äldre kvinnor står intill en blå buss

Nu får snart fler seniorer åka gratis i kollektivtrafiken.

Erbjudandet kommer att gälla alla som är folkbokförda i Uddevalla kommun. Det betyder att alla seniorer som är över 70 år kan åka fritt i kollektivtrafiken inom Västtrafiks zon C på en seniorbiljett.

De kommuner som omfattas av zon C är förutom Uddevalla även Bengtsfors, Bollebygd, Borås, Dals-Ed, Essunga, Falköping, Färgelanda, Grästorp, Gullspång, Götene, Herrljunga, Hjo, Karlsborg, Lidköping, Lysekil, Mariestad, Mark, Mellerud, Munkedal, Orust, Skara, Skövde, Sotenäs, Strömstad, Svenljunga, Tanum, Tibro, Tidaholm, Tranemo, Trollhättan, Töreboda, Ulricehamn, Vara, Vänersborg, Vårgårda och Åmål.

Förenklar och ger större frihet

Erbjudandet börjar gälla från 1 juli 2024, samt på alla Västtrafiks fordon.

I dagsläget går gränsen för gratis kollektivtrafik vid 75 år.

- Vi vill ge fler av våra äldre invånare möjlighet att kostnadsfritt ta sig runt med kollektivtrafiken. Det här förenklar och ger större frihet för seniorer att besöka vänner och familj, ta sig till olika aktiviteter, handla eller uträtta ärenden, säger Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

Mer information om seniorbiljett på Västtrafiks hemsida