Nu bygger vi ställplatser för husbilar vid Gustafsberg

Just nu byggs ställplatser för husbilar på Bodele vid Gustafsberg. Målet är att ställplatserna ska vara klara i sommar innan semestrarna. Det blir ett riktigt kanonläge med havsutsikt för semesterfirare som vill stanna till ett par nätter i Uddevalla.

en man och en kvinna i gula varselkläder står framför ett byggområde med utsikt över havet

Arbetet med ställplatserna på Bodele går enligt tidplan, säger anläggningsarbetare Mathias Werner från Markbygg och kommunens projektledare Birgitta Andersson.

Ställplatserna för husbilar byggs ovanför parkeringen till Bodele badplats. Sammanlagt kommer det att finnas 19 grusade platser med el och belysningsstolpe.

- Det här är ett jättefint läge med Strandpromenaden alldeles nedanför, där man enkelt kan ta sig till Gustafsberg eller in till centrala Uddevalla. Vi räknar med att ställplatserna är klara innan semestrarna, säger Birgitta Andersson, projektledare samhällsbyggnad.

Servicebyggnad med toaletter

Det kommer också att byggas en servicebyggnad med två toaletter i den övre delen av ställplatsområdet. Intill byggnaden skapas en hårdgjord yta med sopkärl, samt en platta med brunnsgaller där man kan tömma sitt bad-, disk- och tvättvatten (gråvatten). Det kommer också att finnas ett skåp där man kan tömma och rengöra fordonets toalettkassett.

Just nu pågår grävarbete för att terrassera för ställplatserna. Jordmassor grävs ut, därefter läggs geotextil och sedan fyller man på med krossmassor för att skapa en stabil vägöverbyggnad som kan hålla för husbilar. Krossmassorna kommer delvis från det berg som krossades i samband med bygget av Uddevallas nya brandstation.

Ställplatsen öppen från tidig vår till sen höst

Nya vatten- och avloppsledningar läggs på området och infartsvägen till ställplatserna håller på att byggas. Ytorna mellan ställplatserna ska fyllas med jord och återställas till gräsmatta.

De öppna gräsytorna närmast den planterade ekallén vid Göteborgsvägen kommer att vara orörda.

- Ställplatsen kommer att vara öppen från tidig vår till sen höst, men inte under vintern. Däremot kommer toalettbyggnaden och tömningsstationen att vara öppen året runt, säger Birgitta Andersson.

Vid området kommer en tavla att sättas upp med information om hur man bokar en ställplats. Ställplatserna för husbilarna kommer att kunna bokas och betalas via kommunens hemsida.

Arbetet i området startade i februari och går enligt tidplan.

två stora maskiner och en man som går förbi med varselkläder och hjälm

Ställplatserna görs iordning ovanför parkeringen till Bodele badplats.

en flygbild med ställplatserna inritade

Sammanlagt blir det 19 nya ställplatser vid Bodele.