Nu är Sångvägens nya förskola invigd

På måndag förmiddag invigdes Sångvägens nya förskola med musik och sång. Invigningstalet stod rektor Kim Sölsnaes och utbildningsnämndens ordförande Roger Ekeroos för.
- När ni går in här på förskolan kommer ni att befinna er i sagans, litteraturens och berättelsens värld, säger rektor Kim Sölsnaes under invigningstalet.

Kim Sölsnaes och Roger Ekeroos framför Sångvägens förskola, med ballonger i bakgrunden.

Rektor Kim Sölsnaes samt barn och utbildningsnämndens ordförande Roger Ekeroos höll invigningstal.

Den nya förskolan ligger i lokaler som tidigare tillhört Hovhultsskolan. Förra våren flyttade Hovhultsskolans årskurser 4-6 till Ramnerödsskolan och överlät sina skol- och fritidslokaler till förskolan. Lokalerna har renoverats för att passa förskolans undervisning och verksamhet.

Förskolans läge ger goda möjligheter till samarbete mellan förskolan och skolan.

- Att förskola och skola ligger så nära varandra främjar ett fint samarbete oss emellan och ger en röd tråd för barnen. Det skapar trygghet och samhörighet, säger Kim Sölsnaes.

Variationsrika miljöer för lärande

De ljusa, nyrenoverade lokalerna har egna entréer och utegårdar med nya inspirerande lekredskap. Förskolan rymmer sammanlagt fyra hemvister för åldersindelade barngrupper. Förskolan satsar på återbruk, vilket innebär att en del av möblerna kommer från andra förskolor.

I förskolan finns tillgång till olika lärmiljöer, som exempel en ateljé för skapande, ett byggrum och en scen för samlingar och sagoberättande. Närheten till naturen och biblioteket ser också rektor Kim som en stor bonus.

- Här har vi så mycket bra att erbjuda barnen. Vi ska se till att barnen ska kunna bli vad de drömmer om, säger Kim Sölsnaes.

Arbetssätt som främjar språk

Sångvägens förskola har en särskild profil med med fokus på litteratur, sagor och berättande. På flera ställen på förskolan finns böcker, bokhyllor och mysiga läshörnor. Till och med utomhus finns en läshörna med böcker, kuddar och filtar. Rektor Kim berättar att barnen gärna vill läsa och bläddra i böcker, både själva och i grupp.

Utöver många läshörnor har personalen haft det språkutvecklande arbetssättet som ledstjärna när de utformat alla förskolans lokaler. Här finns möjlighet att träna sitt språk var barnen än befinner sig. Genom att leka exempelvis affär eller vårdcentral får barnen lära sig viktiga vardagsord. På många ställen finns bildstöd och personalen använder ofta tecken som stöd för att förstärka språkinlärningen.

- Vi har redan sett en fantastisk utveckling av många barns språk sedan vi startade i höstas, säger Kim. Jag är så tacksam över våra kompetenta pedagoger och för just de här barnen som ger så mycket glädje, ljus och framtidstro!