Gemensam insats mot dopning på gym

I veckan gjorde Uddevalla kommun tillsammans med polisen en gemensam insats på flera gym i Uddevalla under Antidopningsdagen. Polisen arbetade både i uniform och civilt för att observera och söka av gymmen och kunderna för dopning.

polismärke på en ärm och ett gym i bakgrunden

Polisen och Uddevalla kommun gjorde en gemensam insats riktad mot gym under Antidopningsdagen i veckan.

Insatsen är en del i den nationella antidopningsmetoden 100% Ren Hårdträning som bygger på en samverkan mellan kommunen, träningsanläggningar/gymmen och polisen.

Uddevalla kommun är samordnare för metoden och ansvarar för att träningsanläggningarna uppfyller kraven för att vara en del av 100% Ren Hårdträning.

Arbetar dagligen med att kommunicera

Träningsanläggningarna som är anslutna till metoden arbetar dagligen med att uppmärksamma och kommunicera sitt ställningstagande mot dopning i sina verksamheter och till sina kunder/medlemmar.

- Polisen är de som ytterst genomför dopningstester och har nu via metoden intensifierat detta arbete tillsammans med drogförebyggande samordnare och gymmen, säger Unni Norén, drogförebyggande samordnare på Uddevalla kommun.

Under kvällen på Antidopningsdagen den 19 mars genomfördes en insats på flera gym i Uddevalla. Polisen arbetade både i uniform samt civilt och lokalerna sökets även av för narkotika. Kunder, allmänheten och platsansvariga på gymmen har varit mycket positiva till insatsen och den ökade synligheten ute på gymmen.

Vara mer synlig på gym

Resultatet från insatsen blev att ett flertal individer kontrollerades och rapporterades för brott mot lagen om förbud mot vissa dopningsmedel. Polisen har även beslagtagit dopningspreparat under husrannsakan.

- Själva tanken är att uppmärksamma problematiken och aktivt arbeta med att störa ut dopingen från gymmen och att polisen hittar personer som använder preparaten är ju en jätteviktig del i detta. Att vara mer synlig ute på alla gym är något som vi tillsammans med polisen kommer att arbeta mer med framöver och fler liknade insatser kommer att genomföras, säger Unni Norén.

människor står i ett gym

Kunder, allmänheten och platsansvariga på gymmen har varit mycket positiva till insatsen och den ökade synligheten ute på gymmen. På bilden syns Unni Norén, drogförebyggande samordnare i Uddevalla kommun tillsammans med polis under insatsen.