Premiär för havsöringsfisket den 1 april

Den första april är det äntligen premiär för det efterlängtade havsöringsfisket. Se till att ta reda på reglerna som gäller där du tänkt stå och fiska. I år återinförs årskort för fisket i nedre Bäveåns fiskevårdsområde.

en kvinna håller i en havsöring på en klippa

Nu börjar årets havsöringfiske - 1 april är det premiär.

I Bohuslän är det tillåtet att fiska havsöring från 1 april fram till 30 september. Minimimåttet för havsöring är 45 centimeter. Fiskar som understiger minimimåttet ska genast släppas tillbaka. Om du fångar fisk som du inte får eller önskar att behålla är det viktigt att fisken hanteras varsamt.

Se till att ha koll på de regler som gäller där du fiskar. Olika regler gäller för hav och olika sjöar eller vattendrag.

Tänker du fiska i Bäveån?

Om du vill fiska i Bäveån eller andra områden som omfattas av fiskevårdsområden är det viktigt att ta reda på vad som gäller på just den plats där du tänkt stå och fiska. Det krävs oftast fiskekort eller tillstånd av markägaren.

Inför säsongen 2024, har Bäveåns nedre fiskevårdsområdesförening beslutat att återinföra årskort för fisket. Orsaken till det är framförallt önskemål från allmänheten men även för att föreningen bedömer att beståndet fisk är tillräckligt stort. Det kommer säljas ett begränsat antal årskort och först till kvarn gäller.

Här kan du läsa mer om regler och köpa fiskekort

Du som fiskar i havet, här hittar du fiskeregler för havsfisket:
Fiskeregler i havet i Västra Götalands län (lansstyrelsen.se)

Du som vill fiska i Bäveån, här finns fiskekort till Bäveåns nedre område, via i-fiske
Fiske i Nedre Bäveån (ifiske.se)

och information Nedre Bäveåns fiskevårdsområde
Nedre Bäveåns fiskevårdsområde - Uddevalla kommun

Mer information om fisket:
Fiske - Uddevalla kommun

Fiske | Länsstyrelsen Västra Götaland (lansstyrelsen.se)