Var med och stå upp mot våldet

Lär dig mer om våld i nära relationer på FN:s internationella dag för avskaffandet av våld mot kvinnor. Det är dags att uppmärksamma Orange week och Orange Day.

Lördagen den 25 november är det Orange Day som är FN:s internationella dag för avskaffandet av våld mot kvinnor. För att ge extra kraft åt frågan är vecka 47 en nationell kampanj- och aktivitetsvecka som kallas för Orange week.

Välkommen till Kungstorget i Uddevalla lördagen den 25 november

Orange Day uppmärksammas med ett eget program på Kungstorget i Uddevalla klockan 12.30-14.00 lördagen den 25 november.

Program Orange Day
lördagen den 25 novemer kl 12.30-14.00

Konferencierer är Jienny Gillerstedt och Louise Åsenfors från podden; Ska det kännas så här? Podden handlar om våld i nära relationer.

Eftermiddagen avslutas med att vi gemensamt går till minnesplatsen i Rydholmsparken för att hedra de som inte längre finns med oss på grund av våld.

På minnesplatsen finns det möjlighet att tända ljus och lämna en blomma för att hedra någon som inte längre finns i livet. Minnesplatsen är inte tillägnad någon person eller speciell grupp och du kan läsa mer i vårt nyhetsflöde:

Minnesplatsen i Rydholmsparken

Gå på gratis föreläsningar under Orange week

Vill du lära dig mer om våld i nära relationer? Vill du veta hur barn påverkas av att se våld på nära håll? Då ska du gå på de kostnadsfria föreläsningar som anordnas under Orange week.

Du hittar mer information om föreläsningarna och gör din anmälan via vårt kalendarium på uddevalla.se:

Kärlek börjar aldrig med bråk
Tisdagen den 21 november kl.18.00-19.30

Barn och ungas utsatthet på nätet
tisdagen den 21 november kl 18.00-19.30

När livet vände med ärr i själen
onsdagen den 22 november kl. 18.00-20.00

Färgen orange och viktiga samtal om våld

Du som besöker Uddevalla centrum under Orange week kommer att se orangea ballonger i butiksentréerna. Och fredagen den 24 november och lördagen den 25 november kommer Torp köpcentrum att vara upplyst i orange.

Alla förskoleavdelningar i Uddevalla kommun har fått boken Hur arga får vuxna bli? av Anna-Carin Magnusson. Boken är grunden för viktiga samtal i förskolan under veckan.

Uddevalla kommuns enhet för våld i nära relationer kommer att delta vid Barnahus Fyrbodals barnkonferens. Barn drabbas ofta av effekterna av våld i nära relationer och enheten finns på plats för att berätta om sitt arbete.

Uddevalla kommun är en orange kommun

Uddevalla kommun har via kommunfullmäktige bestämt att varje år uppmärksamma Orange Day den 25 november. Mäns våld mot kvinnor är ett omfattande samhälls- och folkhälsoproblem i Sverige och i världen som måste få ett slut.

Under Orange week och Orange Day anordnar företag, organisationer, föreningar och kommunen aktiviteter som på olika sätt uppmärksammar mäns våld mot kvinnor. I Uddevalla kommun så är det Enheten mot våld i nära relationer som samordnar kommunens arbetsgrupp.

Du hittar mer information om Orange week och Orange Day på UN Women Sveriges webbplats:
Orange Day - UN Women Sverige