Ansök om sommarlovspraktik senast nu på söndag 24 mars

Nu är det dags att söka Uddevalla kommuns sommarlovspraktik! Uddevalla kommun erbjuder praktikplatser för ungdomar som inte får något sommarjobb. Du som är folkbokförd i Uddevalla kommun och som går i grundskolans årskurs 9 samt årskurs 1 på gymnasiet, kan ansöka om sommarlovspraktik. Sista ansökningsdag är 24 mars, så passa på!

Ungdomar

Ungdomarna får sommarlovspraktik inom kommunala verksamheter eller föreningar, stiftelser och civilsamhället. Platserna kommer att lottas ut bland dem som söker.

Sommarlovspraktik finns bland annat inom grönyteskötsel, strandstädning, barnsomsorg, djurskötsel och kulturaktiviteter.

Sommarlovspraktik ger erfarenhet från arbetslivet

Sommarlovspraktik är ingen anställning, utan en praktik för dig som inte får ett vanligt sommarjobb. Som sommarlovspraktikant får du möjlighet att få inblick i ett visst yrkesområde och kan skaffa dig erfarenheter från arbetslivet. De som tar emot praktikanter får möjlighet att komma i kontakt med framtida arbetskraft och visa vad ett visst yrke innebär.

Ersättning och praktikperioder

Ersättningen för ungdomar som går ut årskurs 9 är 52 kronor/timme och för ungdomar som går ut årskurs 1 på gymnasiet 54 kronor/timme.

Praktiken varar upp till tre veckor, max 90 timmar, och pågår under veckorna 25–33:

• Praktikperiod 1: 17 juni – 5 juli (v. 25–27)
  • Praktikperiod 2: 8 juli – 26 juli (v. 28–30)
  • Praktikperiod 3: 29 juli – 16 augusti (v. 31–33)

Vill du söka sommarlovspraktik?

Du ansöker om praktikplats här via uddevalla.se

Sista ansökningsdag är den 24 mars.