Utbildning och barnomsorg - lättläst

Förskola och barnvård

Du kan välja förskola eller
dagbarnvårdare till ditt barn.
Förskolan är för barn 1–6 år.

Skola

Uddevalla har cirka 20 skolor.
De sköts av kommunen.
Det finns också en stor skola
som heter Uddevalla Gymnasieskola.

Vissa barn behöver mer hjälp.
De kan gå i en särskild skola.
Den kallas anpassad skola.

Det finns skolor som inte
sköts av kommunen. De kallas
friskolor.

Fritidshem

Fritidshem finns för barn
upp till 12 år.
Barnen är där efter skolan
och när de inte behöver vara
hemma med sina föräldrar.
Fritidshem finns ofta
vid grundskolorna.

Utbildning för vuxna

Vill du studera som vuxen?
Då kan du gå på
vuxenutbildningen.
Du kan läsa det du inte
har läst i skolan tidigare.
Du kan studera på dagen
eller kvällen.

Du kan också studera på:

  • Vuxenutbildningen
  • Högskolecentrum Bohuslän
  • Högskolan Väst
  • Ljungskile folkhögskola.

Kontakt

Funktionsbrevlåda Barn och Utbildning

barnutbildning@uddevalla.se

Mer information

Här kan du läsa mer om skolor och fritidshem

Utbildning och Barnomsorg

Förslag på sidor (AI-genererad)