Utbildning och barnomsorg - lättläst - lättläst

Förskola och dagbarnvårdare

Föräldrar till små barn kan välja mellan förskolor och dagbarnvårdare. På förskolor går barn mellan 1 och 6 år.

Skola

I Uddevalla finns ungefär 20 kommunala grundskolor. Det finns en stor gymnasieskola som kallas Uddevalla Gymnasieskola.

Kommunen har också särskolor. Det är skolor för barn som har något handikapp.

Det finns också grundskolor och gymnasieskolor som kommunen inte sköter. De är friskolor.

Fritidshem

Kommunen har också fritidshem för barn upp till 12 år. Barnen kan vara på fritidshemmet
när de inte är i skolan. Fritidshem finns på de flesta grundskolor.

Vuxenutbildning

Vuxenutbildningen är för vuxna elever. Där kan du få den utbildning du saknar från grundskolan eller gymnasieskolan. På vuxenutbildningen kan du välja om du vill gå på dagarna eller kvällarna.

Vill du studera efter gymnasiet kan du göra det på Vuxenutbildningen, Högskolecentrum Bohuslän, Högskolan Väst eller Ljungskile folkhögskola.

Kontakt

Funktionsbrevlåda Barn och Utbildning

barnutbildning@uddevalla.se

Mer information

Här kan du läsa mer om skolor och fritidshem

Utbildning och Barnomsorg

Förslag på sidor