Bild på personer som sitter

Brynja Brynjarsdottir, VD Backamo husvagnar och Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

Backamo husvagnar rustar för våren

Husvagnar, husvagnar och husvagnar, så långt ögat når, och där husvagnarna tar slut börjar husbilar. Det är ett imponerande utbud som möter oss, när vi plats besöker Backamo husvagnar. 

Backamo husvagnar är ett familjeägt företag i Backamo utanför Ljungskile. Numera, sen ett par år tillbaka, är det Brynja som driver företaget. Men allt började egentligen för över 30 år sedan i Trollhättan, där Brynjas pappa och bror startade en verkstad. Lite senare utvecklade de verksamheten genom att köpa vandrarhemmet i Backamo, för att börja renovera husvagnar och även lägenheter. På den tiden var även hennes faster med som delägare, numera så är det bara Brynja och hennes pappa som driver verksamheten.

Andra tankar

- När jag var yngre så fanns inte tankarna att jag skulle ta över företaget, men efter att ha arbetat och bott på flera andra platser i Sverige så växte det så småningom fram och 2017 började jag arbeta i företaget, säger Brynja.

I början upplevde hon att det var väldigt mycket att sätta sig in i eftersom de även driver ett fastighetsbolag.

- Jag tog kontakt med Connect Sverige för att få stöttning och verktyg och svar på många av mina frågor. Det var väldigt givande, säger Brynja.


Bild på två personer som går.

Brynja Brynjarsdottir, VD Backamo husvagnar, Mats Eliasson, kommunikationschef och Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

Bild på två personer som pratar

Brynja Brynjarsdottir, VD Backamo husvagnar och Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

Säsongsberoende

Företaget är säsongsberoende med start i mars för att kulminera på sommaren och fortsätter in i september när kunderna vill ställa in sina husvagnar och husbilar eller förbereda dem inför fjällsemestern. 

Forfarande säljer de fler husvagnar än husbilar, men Brynja ser att under de senaste 7-8 åren har husbilarna ökat.

- Vi såg att efterfrågan på husbilarna ökade runt 2014 men sen kom Bonus Malus som dämpade efterfrågan lite. Tillverkarna har efter det hittat lösningar, så nu är efterfrågan tillbaka som innan, säger Brynja.

Serviceverkstad

Företaget är på gång med att bygga en ny serviceverkstad varför en initial kontakt har tagits med kommunen, men efter att ha tittat på kartan fick man nya idéer om placeringen av verkstaden.
- Vi håller just nu på och skissar och ritar på byggnaden, efter vi har varit runt på studiebesök och tittat på hur andra har löst det. Det är där vi är nu, säger Brynja.

Kompetensförsörjning

Kompetensförsörjning är en annan viktig del, då det är svårt att få tag i kompetent och utbildad verkstadspersonal.
- Vi är just nu tio anställda plus en till på fastighetssidan, men vi letar efter ytterligare verkstadspersonal, men det är svårt, då det är en komplex verksamhet, med många olika märken och lösningar, säger Brynja.

Jubileum

Nästa år är det 30 år sedan Backamo Husvagnscenter startade sin verksamhet.

- Det kommer vi naturligtvis fira. Vi är inte riktigt färdiga i hur det kommer se ut än, men fira, det ska vi, avslutar Brynja, för att hasta vidare till nya uppgifter.

Du kanske också är intresserad av