Bild på personer som blickar ut mot havet

Alexander Fjelnseth med en av sina fascinerande tavlor.

Konstnär Alexander Fjelnseth

Alexander Fjelnseth har tecknat och målat hela livet och fick sitt genombrott tack vare Instagram. I dag finns Alexander i centrala Uddevalla där han skapar sina fängslande motiv.

Alexander bor och arbetar i Uddevalla och trivs i sin ljusa ateljé på Södra Hamngatan med utsikt över Bäveån. Genom de stora fönstren kan man skymta några av hans verk om man har vägarna förbi.

Han målar gärna ugglor som har blivit något av hans signum och ofta finns även dödskallar och eld med i motivet.

- Ingen kan förklara döden med fakta, och för mig är dödskallarna en symbol för att vi alla är lika. Elden symboliserar förändring och pånyttfödelse precis som fågeln Fenix, berättar Alexander.

Slog igenom via sociala medier

Han har ritat sedan barnsben och trodde inte att han skulle kunna leva på sin talang. Men när han började lägga upp sin konst på Instagram under 2013 fick var det många som fick upp ögonen för hans målningar.

- Det är genom sociala medier som jag har fått mina samlare och de flesta av dem finns i USA, säger Alexander som arbetar som konstnär sedan 2015.

Viktigt att det blir bra

Livet som egenföretagare innebär att man måste driva sig själv hela tiden, och Alexander delar med sig av ett yrkesknep:

- Det viktiga är man går till ateljén, för det är då det händer. Inspirationen kommer och går och jag kan pausa en tavla i långa perioder, medan jag målar på ett annat verk. För mig är det viktigt att göra det jag kan, och att göra det bra, så jag lägger ner min själ i tavlorna, avslutar Alexander.

Tillbaka till Företagsmaraton

Du kanske också är intresserad av