- Viktigt att lyssna på kroppen, säger Lena Bonander.

Lena Bonanders massage och friskvård ser till helheten

Friskvård handlar om att ta hand om livets alla delar. Och det är viktigt att lyssna på sig själv. Det är budskapet som Lena Bonander vill skicka med till sina kunder. Till Uddevalla kommun vill Lena skicka med frågor om friskvårdsbidrag och belysning.

Lena Bonanders massage och friskvård ligger på Gustaf Mattssons väg i centrala Uddevalla. Högst upp i huset finns en härlig lokal som är målad i lugna och dova färger och har fint ljusinsläpp. På golvet ligger yogamattor i merinoull, cylinderformade kuddar i mörkt lila och varma filtar.

- Värme gör gott under meditationer och yogaövningar där man går ner i varv. Det är lätt att bli lite frusen när kroppen slappnar av och är stilla, berättar Lena Bonander.

Lyssna och känna

Lena har drivit sitt företag i 13 år och är utbildad friskvårdskonsulent, kostrådgivare, yogainstruktör och diplomerad massör. Hon erbjuder yogakurser, kostrådgivning, stresshantering och föreläsningar.

- Jag föreläser om ämnen som stress, sömn, andningens betydelse för hälsan, kost och motivation.

Hon är också noga med att friskvård handlar om ett helhetstänk och att man ska lära sig att lyssna på sin kropp.

- Om en övning inte känns bra, så byter man till en annan som fungerar bättre, säger Lena.

Friskvårdsbidrag och belysning

Under företagsmaraton är det dialogen som är viktigt, och att man som företagare får möjlighet att ta upp frågor och funderingar. Och det är främst två saker som Lena vill skicka med till Uddevalla kommun.

Den första frågan handlar om att kommunens medarbetare får sitt friskvårdsbidrag via e-tjänsten Epassi. Det innebär att friskvårdsföretag som vill erbjuda sina tjänster till Uddevalla kommuns medarbetare behöver vara anslutna till Epassi, något som Lena inte är.

- Jag förstår att det finns fördelar med Epassi, men jag hade önskat mig en lösning där man som friskvårdsföretag inte behövde vara ansluten till tjänsten, säger Lena.

Den andra frågan handlar om belysningen på Riverside och Kampenhof där Lenas kunder ofta parkerar.

- Min upplevelse är att belysningen är ganska dämpad. Det hade känts bättre med lite skarpare ljus under den mörka årstiden, säger Lena.

Fakta om företaget

Det finns mer information om Bonanders massage och friskvård på företagets webbplats:
Lena Bonanders Massage & Friskvård

Tillbaka till Företagsmaraton

En fridfull miljö.

Lena Bonander föreläser om kost, stress och andning.

Du kanske också är intresserad av