Ingemar Samuelsson, Åsa Ceder och Per Bäckström.

Åsa Ceder – akvarellkonstnär som vill utveckla konsten i Uddevalla

Åsa Ceder driver företaget Åsa Ceders’s akvareller i centrala Uddevalla. Men är egentligen mer känd för sina verk i Stockholm än här hos oss i Uddevalla och snart ställer hon återigen ut på Stockholms konstsalong, vilket är få förunnat. Förutom att hon själv målar, så arrangerar hon konstkurser för grupper i den härliga takvåningen på St. Nygatan, mitt i centrala staden. Hon brinner för att konsten ska utvecklas i centrala Uddevalla och önskar fler konstevenemang.

Uppvuxen med konst

Åsas far målade i olja och hennes mor hade en keramikverkstad, så hon är verkligen uppvuxen med konst. Först utbildade hon sig dock till skräddare och därefter var hon frisör i 18 år, men efter en tids sjukdom återgick hon till konsten. Hon har tidigare målat i både olja och akryl, men nu är det nästan bara akvarell som gäller. 

- Akvarell är mycket roligare, säger Åsa. Jag hade en bra konstlärare och föll pladask för akvarellen och sedan har det fortsatt. 

Naturen är hennes inspirationskälla, men hon är ”allätare” och målar många olika motiv. Hon har samiskt ursprung och på somrarna bodde de i kåta och nära naturen. Flera konstverk i ateljén vittnar om det samiska ursprunget men hon målar också gärna motiv från vårt vackra, karga Bohuslän. 

Akvarellkurser i Uddevalla och Grekland 

Hon erbjuder både dag- och helgkurser inom akvarellmålning och kan ta emot 9 personer i den fina ateljén i vindsvåningen på St. Nygatan. Här erbjuder hon även kurser för barn. På somrarna arrangerar hon även, tillsammans med en väninna, konstresor till Grekland två gånger om året. Då lär hon ut akvarellmålning och väninnan erbjuder god mat till deltagarna, vilket har visat sig vara en mycket bra kombination. 

Utställningar och Facebook 

Ulvesunds växthus är en återkommande utställningslokal för Åsa. I slutet av april är det även dags för hennes elever att ställa ut sina alster där under en vecka, och då kommer även hennes barnbarn att ha ett musikuppträdande. 

- Det är så roligt när ungdomarna får en chans att uppträda och visa upp sig. De måste bort från det digitala och få möjlighet att utveckla sina kreativa sidor, säger hon. 

Mest marknadsför hon sig via sin Facebook-sida ”Åsa Ceder’s akvareller” där hon har hela 10 000 följare. Via den sidan både säljer hon sina tavlor och erbjuder konstkurser. 

Önskan om ett stort konstevenemang i Uddevalla 

Uppe i Luleå, där Åsa tidigare har bott, arrangeras varje år ett stort konstevenemang i centrala staden. De sätter då upp plank som konstnärer får hyra och evenemanget är jättepopulärt och drar många besökare från hela närområdet. Hon önskar det skulle finnas ett liknande konstevenemang i centrala Uddevalla. 

- Det var verkligen ett toppen-arrangemang och det hade varit så trevligt om vi hade kunnat arrangera ett liknande här i Uddevalla. Tyvärr har jag ännu inte fått gehör från någon förening som vill arrangera något sådant här, berättar Åsa. 

Åsa skulle gärna se att Uddevallas konstnärer får ta större plats i staden genom olika evenemang och möjlighet att ställa ut på gallerier. Vi diskuterade hur det skulle kunna bli verklighet och pratade också en del om det nya ”Kulturstråket” som är på gång på övre Kungsgatan. 

Bra initiativ av kommunen att även besöka de små 

Åsa är väldigt positiv till kommunens Företagsmaraton och att även små företag som hennes, får göra sin röst hörd. 

- Det är verkligen kanonbra att ni kommer hit och pratar med mig. Min man trodde mig inte när jag sa att ni verkligen skulle komma på besök, ler hon. 

Mer info om verksamheten på hennes Facebooksida

Tillbaka till Företagsmaraton

Du kanske också är intresserad av