Två personer i snöig trädgård som lyfter vikter.

Uddevalla kommuns Maria Jacobsson fick bekänna färg då Företagsmaraton besökte Josefine Dereke som driver företaget Workout by Josefine.

Hos Workout by Josefine är det ute att vara inne

När servicenäringen störtdök under pandemin förlorade Josefine Dereke jobbet. Då tog hon tillfället i akt att förverkliga en dröm och idag driver hon träningsföretaget Workout by Josefine och njuter av friheten att vara sin egen chef.

Namnet Workout by Josefine har en inneboende klurighet. För Josefines alla träningspass sker nämligen just utomhus. En affärsidé som gör att hon slipper hyra lokal och dessutom låter henne vara ute varje dag.

- Har du tränat utomhus känns träningen extra skön sedan när du kommer in, säger Josefine.

Och utomhusträningen sker inte bara på sommarhalvåret – utan i ur och skur, oavsett årstid.

- Jag tror jag bara ställt in två pass någonsin på grund av vädret, säger hon.

Josefines målgrupp är framför allt kvinnor och då i första hand mammor. Hon är licenserad personlig tränare men också certifierad mamma- och gravidtränare. Helst är hon med på hela resan: först kan du träna med henne som gravid, sedan ta med barnvagnen och köra promenadpass med styrketräningspauser för att sedan hänga med på hennes träningsgrupper.

- Sedan kan hela resan börja om igen, när barn två kommer, skrattar Josefine.

Hon har mammagrupper i Trollhättan och Vänersborg men framför allt i Uddevalla. De håller ofta till längs Strandpromenaden och här hade hon gärna sett att kommunen satsade på att utveckla träningsmöjligheterna.

- Det finns perfekta ytor för träning här och det vore jättebra med ett utegym, säger hon.

Två personer tränar i en trädgård.

Josefine anpassar ansträngningsgraden till deltagarnas nivå.

Josefine bär med sig många erfarenheter efter nästan tre år som företagare. Först och främst ångrar hon inget, hon njuter av att kunna styra sina arbetstider helt själv – och hennes verksamhet gör att hon hela tiden får träffa människor. Så någon ensam företagare är hon inte.

Den stora utmaningen har varit att nå ut till nya kunder. Här funderar hon också på vilket sätt kommunen skulle kunna stötta. Hur kan Uddevalla kommun hjälpa till att synliggöra nya företag?

Josefine jobbar inte enbart med mammor utan är också personlig tränare. Då hon inte har någon lokal lassar hon in rep, kettlebells och skivstänger i bilen och kör ut till kunden.

- Det kan vara en person som jobbar hemma. När jag kommer dit tar de en paus och kör ett pass i trädgården under en timma. Sedan går de in och jobbar vidare.

Josefine berättar att många kunder efter ett tag blir som kompisar.

- En skojade och sa: ’Du blir aldrig av med mig!’ Och sådana kunder vill man ju ha.

Läs mer om Workout by Josefin på företagets webbplats.

Tillbaka till Företagsmaraton

Du kanske också är intresserad av