Anders Sköld

Anders Sköld har nått ut i världen men bor kvar

Vi hälsar på hos konstnären Anders Sköld på Lyckorna, där han bor med sin familj och arbetar i sin ateljé om dagarna. När han beskriver sitt långa konstnärskap förstår man att det krävs en mental järnvilja för att varje dag, år ut och år in, ställa sig och måla. Men Anders har fortfarande drivkraften och verkar verkligen älska det han gör. Med utställningar gjorda i 17 länder och konstverk sålda över hela världen har han lyckats med att skapa sig ett namn. Tyvärr har han ännu inte haft någon utställning av sina verk i Uddevalla, vilket vi hoppas han snart ges möjlighet till.

Konstnären Anders Sköld står utanför sitt hus, vinkar in oss på parkeringen och hälsar på oss på sitt varma välkomnande sätt. Här på Lyckorna bor han tillsammans med sin familj i ett vackert vitt sekelskifteshus, med utsikt över både havet och kyrkan. Platsen är bedårande vacker och eftersom det snöade under natten är allt täckt av ett vitt skimrande puder som förstärker intrycken.

Först tar Anders med oss till ett litet fristående hus som är utställningslokal och en av hans ateljéer. Här hänger en stor oljemålning med motiv från Venedig. Ljuset, färgerna och speglingarna tar tid att smälta och man förstår att han har lagt ner hela sin själ i målningen. Den är minst sagt intensiv och det krävs lite tid för betraktaren att verkligen sjunka in i tavlan. Målningen andas Anders – med den färgstarka röda färgen som återkommer i många av hans verk. Något som, tillsammans med marina inslag, har blivit hans signum genom åren.

Konstnär under 46 års tid

Vi går snart in i den betydligt varmare huvudbyggnaden där han bor tillsammans med sin norska fru och två barn. Vi slår oss ner i en bekväm skinnsoffa i en stor och ljus ateljé. Väggarna är täckta av stora oljemålningar som han arbetar parallellt med. Anders börjar berätta om sitt konstnärskap och företagande.

-Jag började måla redan som 8-åring, berättar Anders. Där borta ser ni ett av mina första alster, säger han och pekar på en mindre tavla med landskapsmotiv. De allra bästa sålde jag redan som 9-åring, fortsätter han och ler.

Han berättar att han målar varje dag året om, vilket tyder på en oerhörd disciplin och drivkraft för sitt konstnärskap.

En målning kan ta flera år

Anders förklarar att han kan arbeta med en målning under flera år. Han kliver in i målningen och går ur den. I och ur. Gång på gång. Det får den att leva och skapa en ny verklighet - bortom det vi ser, förklarar han.

- Det kan gå flera år när jag håller på och lever med tavlan. Motivet känns bra, men något säger mig att det finns något i mig för att höja målningen ännu mer. Då måste jag vänta på det.

När det gäller känslan för en tavla kan han pendla mellan ett lyckorus och att vara mentalt nere. Om han känner sig nere så ställer han undan sitt alster, för att sedan ta fram det flera år senare. Då ser han oftast andra saker i målningen.

- Ibland vänder jag till och med målningen upp och ner under långa stunder för att kunna bortse från motivet, som inte är det primära. Utan då är närvaron av färgen det viktigaste, förklarar han.

Det är orsaken till att han arbetar parallellt med många målningar. Den som han arbetar mest intensivt med nu är en målning över en vacker sjö med grässtrån i förgrunden, i olika blå nyanser. Tavlan är spännande, med många vackra färger och fina speglingar i vattnet.

Läromästare och utbildning

Anders hade konstprofessor Georg Suttner som mentor under 12 års tid och har även studerat för Arne Isaksson och Bengt Lindström. Han har även läst konstvetenskap på Göteborgs Universitet.

Men det är hårt arbete som gäller. Han förklarar att han måste få helt fria händer och arbeta hemma i ateljén och säger att han aldrig skulle kunna arbeta i ett kollektiv.

Utställningar över hela världen – dock inte i Uddevalla

Vi pratar lite om utställningarna som han har gjort över hela världen. Hans verk har ställts ut i 17 länder - från Liljevalchs i Stockholm till EU-parlamentet i Strasbourg och FN-högkvarteret i New York. Men här i Uddevalla är det mer knapert; Bohusläns museum har ställt ut ett av hans verk en gång, dock aldrig en egen utställning, berättar han. Vi i Uddevalla kommun verkar inte heller ännu ha köpt in något alster från honom.

- Det hade varit väldigt kul att få visa upp sig här på hemmaplan för Uddevallaborna, efter alla dessa år, säger han förhoppningsfullt.

Hans konst säljs över hela världen och försäljningen sker genom gallerister som han har byggt upp ett bra samarbete med.

- Många av de konstsamlare som har köpt av mig har även blivit personliga vänner, berättar han.

Han avslutar med att stolt visa foton från hela världen där hans konst numera hänger. När han vinkar av oss så känner vi alla att en sådan här konstnär måste få ta mer plats och bli mer känd här hemma i Uddevalla. De stora talangerna bor mitt bland oss, men håller ofta en låg profil.

Tillbaka till Företagsmaraton

Du kanske också är intresserad av