Ekonom Christian Silva, kommundirektör Malin Krantz och hudläkare Brenda Silva.

Hudläkare i Väst satsar helhjärtat

Engagemang och energi kännetecknar företaget Hudläkare i Väst. Träffa makarna Silva som har startat eget och hittat balansen i Uddevalla.

Mitt emot Hasselbacken längs med Bäveån ligger Hudläkare i Väst. Kliniken finns i Gröna villan och man möts av en gnistrande kristallkrona i de vackert inredda lokalerna. Behandlingsrummet vetter mot Bäveån och stora träd ramar in den rogivande utsikten. Här driver det äkta paret Brenda Silva och Christian Silva Hudläkare i Väst där de tar emot privata kunder.

Större frihet

Brenda är utbildad till hudläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och har jobbat både på Sahlgrenska Hudklinik och Uddevalla Hudklinik. Hon har också jobbat inom den privata sektorn och landstinget som konsultläkare.

Christian är ekonom och inriktad på företagsekonomi och verksamhetsutveckling. Nu håller han även på att vidareutbilda sig inom vårdhygien och mikrobiologi.

- Tack vare min bakgrund har jag ett brett nätverk, bred kompentens och kan behandla mina patienter hela vägen. Jag är också väldigt noga med min vidareutbildning samt bidrar med att utbilda genom föreläsningar i olika sammanhang både nationellt och internationellt, berättar Brenda.

Både Brenda och Christian har sagt upp sig från sina anställningar för att kunna satsa helhjärtat på kliniken tillsammans.

- Vi är väldigt nöjda med vårt beslut att starta eget. Det är mycket jobb, men vi har också större frihet och lättare att balansera familjelivet med arbetslivet, säger Christian.

Medicinsk och estetisk kompetens

Det som är speciellt med Hudläkare i Väst är att Brenda är speciellt inriktad inom både medicinsk och estetisk dermatologi. Med denna expertis kan hon kombinera medicinsk behandling med t.ex. laser, injektioner och kemisk peeling för att uppnå optimala resultat för olika hudtillstånd som acne, rosacea, acneärr, ärr, pigmentrubbningar, kärlförändringar och andra hudtillstånd.

Brenda har en extra passion för hudtumörer och kliniken erbjuder prickkontroller där hon undersöker hela hudkostymen inklusive hårbotten och naglar för farliga hudförändringar.

- Det är viktigt att ta hand om sig och vara i solen på ett säkert sätt. Och att hålla koll på sin hud. Jag känner starkt för arbetet mot hudcancer och ser verkligen att vi kan vara med och göra nytta, säger Brenda.

Hon håller i ”Hittahudcancer veckan” en kampanj som äger rum årligen v. 36 och drivs av privata hudläkarkliniker i olika delar av landet.

Brenda är även engagerad i Privatpraktiserande Dermatologers Förening, PDF, som styrelseledamot. Där är Brenda med och lyfter frågan om strålskydd som är kopplad till behandlingar med laser. Bakgrunden är att det idag inte finns behövs något krav på medicinsk bakgrund för att utföra estetiska laserbehandlingar, något hon vill vara med och förändra.

Trivs i sin nya hemkommun

Christian och Brenda har tagit med sig familjen från Göteborg och flyttat till Uddevalla. Och de trivs fint i sin nya hemkommun. De upplever att det är enklare att köpa hus här och att det finns gott om friluftsmöjligheter och vackra miljöer.

- Min enda synpunkt är att det verkar vara ont om fisk i sjöarna kring Herrestadsfjället, säger Christian och ler stort.

Fakta om företaget

Läs gärna mer på företagets webbplats:

Hudläkare i Väst

Tillbaka till Företagsmaraton

Kliniken erbjuder bland annat laserbehandlingar.

Du kanske också är intresserad av