Frågor och svar skola Skäret

Här hittar du svar på vanliga frågor som vi i Uddevalla kommun får om skola vid Skäret. Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta vårt Kontaktcenter.

Skola Skäret

  • Hur långt har planerna kommit med Skäretskolan?

    Kommunen har arbetat fram en detaljplan för den nya skolan. Detaljplanen kommer att tas upp i kommunstyrelsen den 29 maj, och i kommunfullmäktige den 13 juni.

    Det är kommunfullmäktige som beslutar om den nya detaljplanen. När detaljplanen har vunnit laga kraft kan byggprocessen starta.

    Detaljplanearbete för Skäret skola>>

  • När ska Skärets skola börja byggas och när ska den vara klar?

    Om detaljplanen antas av kommunfullmäktige i juni och sedan vinner laga kraft, så inleds ett arbete efter sommaren 2024 med att uppföra skolan.

    Då behöver vi teckna hyresavtal med Hemsö, påbörja arkeologiska arbeten, säkerställa mark och infrastruktur inför byggnation och sedan själva byggnadsentreprenaden. Skolan planeras öppna i januari 2028.

    Detaljplanearbete för Skäret skola>>

  • Hur ska Skärets skola se ut?

    Skolan kommer enligt vårt förslag att ha tre våningar och byggas så att den smälter in i det omgivande landskapet, vi tar hänsyn till att det är en värdefull kustmiljö. Här kan du se en skiss på hur den kan komma att se ut.

  • Varför ska en skola byggas vid Skäret?

    Området söder om Byfjorden har varit och är under expansiv utveckling. Vi ser ett stort behov att öka antalet skolplatser i upptagningsområdet både på kort och lång sikt, för att möta befolkningstillväxten i området.

  • Vad är unikt med Skäretskolan?

    Skäretskolan blir ett fantastiskt skolhus när det gäller lärmiljöerna. I den moderna F-6 skolan kommer det att finnas bibliotek, hemkunskapssal, labsal och salar för musik och andra estetiska ämnen.

    Skolan byggs för att ha en undervisning som håller i många år framöver. Det blir en fin och öppen skola med ett stort och ljust trapphus i mitten, som ansluter till elevernas hemvister. Taket på idrottshallen kommer att bli en aktivitetsplan.

  • Får skolpersonal vara delaktig i skolans utformning?

    Ja, personalen på Forshällaskolan är delaktig och har fungerat som referensgrupp under hela processen. Vi samlar regelbundet in synpunkter från dem och informerar även fackliga representanter.

  • Varför inte en placering i Råssbyn?

    En placering av skola i Råssbyn är något som kommunen djupgående undersökte under den förstudien för lokalisering av nya skolplatser.
    Förstudie ny skola och förskola i Ammenäsområdet.

    Kommun äger en hel del mark i Råssbyn, som har närhet till Lerbomotet och E6:an. Platsen har länge varit med i planeringen kring kommunal service och ansågs väl lämpad för en byggnation av skola, förskola eller helst både och. Kommunen identifierade att platsen var väl lämpad utifrån mobilitet med framförallt kollektivtrafik och bil. Den prövade placeringen befinner sig också i den mer tätbefolkade delen av upptagningsområdet, där nästan en tredjedel har mindre än tre kilometer till lokaliseringen.

    Det visade sig dock under förstudien som gjordes, att det blev svårt att få plats med en skola på den lokaliseringen kommunen hade pekat ut. Kommunen identifierade också att platsen inte var lätt att nå med gång- eller cykelväg. Platsen föreslogs därför bättre lämpade för en ny förskola, där ytanspråket är betydligt mindre och mindre beroende av ett väl fungerande gång- och cykelnät.

  • Ser kommunen några utmaningar med placeringen i Skäret?

    Vid planering av större infrastruktur, som en ny skola, så finns det flertalet utmaningar som måste hanteras.

    Förutom de mer övergripande frågorna så finns det frågor som alltid innebär utmaningar när förändringar föreslås i den fysiska miljön. När kommunen upprättar en detaljplan så måste markens lämplighet testas. Kommunen utreder därför allt från vilka arkeologiska fynd det kan finnas på platsen, hur dagvatten och skyfall ska hanteras, trafiksituationen, bullerpåverkan och vilka naturvärden det finns på platsen. Kommunen måste även göra en avvägning kring hur man väljer att hantera konsekvenserna för en byggnation.

    Att planera en skola där många människor redan bor ger väldiga fördelar. Många har nära, skolan kan även nyttjas stora delar av dygnet, infrastruktur kan samordnas samt att det skapar en ökad trygghet för skolan. På så sätt skapas flera synergieffekter vilket gör skolan mer kostnadseffektiv.

    Samma fördelar med mycket människor och liv och rörelse är också en stor utmaning. Att det redan bor många i området gör att kommunen också måste vara varsamma för att minimera de negativa aspekterna av exempelvis ökad ljudnivå och fler människor i området.

  • Har kommunen utrett en lokalisering i närheten till Sundsstrand?

    Kommunen har studerat ett antal lokaliseringar även vid Sundsstrand, innan avgränsningen för förstudien begränsades till ett område väster om E6:an.

    Alternativet för placering av skola i Sundsstrand bedömdes som ett av de bättre lokaliseringarna för kommunikation med gång- och cykel. Alternativet var dock mindre fördelaktigt när det gäller kommunikation med bil, där andra alternativ bedömdes bättre.

    En av de viktigaste aspekterna för att lokalisera en ny skola, förutom ur mobilitetssynpunkt, är att den skulle integreras med befintlig och framtida fysisk struktur. Kommunen har inte hittat någon lämplig placering där en eventuell skola av den undersökta storleken passar i Sundsstrand med denna kravbild.

    De arealer som finns tillgängliga gör det heller inte möjligt att samutnyttja infrastruktur på ett lämpligt sätt. De fördelar som kan identifieras bedömdes på ett tidigt stadium inte väga upp för de nackdelar med två större verksamheter på samma lokalisering som både är trafikintensiva.

  • Varför utreds Skäret för placering av ny Skola?

    Planarbetet för att utreda en skola inom fastigheten Forshälla-Röd 2:12 vid Ammenäs-Skäret har föranletts av en förstudie för placering. Sammantaget så var den placering som nu utreds i ett planarbete redovisad som bäst lämpad från de förutsättningar som framkommit i förstudien.

    Det gäller bland annat frågan kring mobilitet, påverkan på infrastruktur, yta, möjlighet till synergieffekter med befintlig samhällsstruktur, barnens möjlighet att själva ta sig till och använda platsen.

    Kommunens utgångspunkt i arbetet är att skapa en skola som ligger i närhet till befintlig bebyggelse för att nå synergieffekter och samutnyttja ytor på ett effektivt sätt.

    Skolan ska verka som en landsbygdsskola, med ett stort upptagningsområde, samtidigt som den ska addera service och vara tillgänglig för så många som möjligt, även om man vill gå eller cykla.

    Kommunen har för avsikt att underlätta hållbara val, en bärande egenskap för lokaliseringen är att mer än hälften av upptagningsområdets invånare kan nå skolan med tillhörande funktioner inom tre kilometer. Det skapar närhet till social infrastruktur, med möjlighet till hållbara transportval.

    Trots att det är det mest befolkade området, utanför Uddevalla och Ljungskile, har Ammenäs-Skäret med sina drygt 700 invånare ingen kommunal service idag. Satsningen på en skola är inte bara en satsning på infrastruktur för att skapa skolplatser, utan är även tänkt att addera sociala värden som samlingslokaler, rekreation samt anordnad vistelseyta.

  • Varför lägger man inte skolan tillsammans med en förskola?

    Kommunen har undersökt möjligheten att anlägga en skola tillsammans med en förskola i förstudieprocessen. Vid de lokaliseringar där en sådan kombination prövades gick det inte att få till önskade synergieffekter, som gemensam tillagning, personal eller friytor.

    Utredningen visade att det även fanns en mindre synergieffekt från att hämta och lämna förskole- och skolbarn på samma lokalisering.

    Eftersom det är ett stort upptagningsområde, som också har flera olika förskolor med olika lokaliseringar så kommer ett relativt litet antal att ha barn som går på samma förskola som äldre syskon går på en skola.

  • Vart går barnen i upptagningsområdet i skola idag och vilken kapacitet har den?

    Barn i upptagningsområdet i åldrarna 6-12 hänvisas till Forshällaskolan. Forshällaskolan ligger på landsbygden, cirka en mil söder om Uddevalla och fungerar som grundskola för ett stort upptagningsområdet söder om Byfjorden. Äldre barn hänvisas till antingen Sommarhemsskolan i Uddevalla eller Linnéaskolan i Ljungskile.

    Forshällaskolan rymmer cirka 300 elever och med den elevökning kommunen ser framför sig kommande år kommer dessa platser inte att räcka till. När områdena Sundsstrand, Ammenäs och övriga delar av det så kallade Fräknestrandsområdet växer så behöver fler klassrum skapas för att möta behovet av antal elever och det med lokaler som möter framtidens krav för en väl fungerande skol- och lärmiljö.

  • Vem ska bygga skolan?

    Kommunen har inlett ett samarbete med fastighetsbolaget Hemsö. Tillsammans med Hemsö kommer kommunen att projektera en ny skola, om marken bedöms lämplig.

  • Har kommunen utrett andra alternativ för placering av ny skola

    Planarbetet för att utreda en skola inom fastigheten Forshälla-Röd 2:12 vid Ammenäs-Skäret startade med en förstudie som tittade på möjlig placering. De två alternativ som i ett initialt skede bedömdes vara mest lämpade för en exploatering av skola har i förstudien granskats. Ytterligare alternativ fanns i en tidigare avgränsning.

    Kommunen var tidigt ute i planprocessen och tog in åsikter från närboende till detaljplaneområdet. På de boendes begäran redovisas alternativen för att visa transparens i processen samt kommunen ställningstagande.

    Läs mer i planhandlingarna, förstudien och samrådsredogörelsen på detaljplanesidan för Skäret skola>>

  • Varför byggs inte Forshällaskolan ut?

    Kommunen äger ingen ytterligare mark i anslutning till befintliga Forshällaskolan. Det finns heller inte kapacitet för vatten och avlopp till en utbyggnation. När kommunen tidigt undersökte alternativ för nya skolplatser identifierades området i den mer tätbebyggda kustzonen som mer lämpad för utbyggnation av offentlig service. Det är också i kustzonen många framtida Uddevallabor väntas bosätta sig, därför vill kommunen även förlägga servicen här.

  • Hur mycket utrymme utomhus kommer eleverna att ha tillgång till?

    Vi har en ambition att skapa kvalitativa skolgårdar som både utmanar och ger en variationsrik miljö för barnen. I detaljplanen för Skäretskolan ingår en varierad och naturnära friyta som också följer Boverkets rekommendationer om 30 kvadratmeter utomhusyta per barn. Det blir en tillgänglig och välplanerad yta för lek och rekreation.

  • Hur kommer trafiken att bli på vägen till nya Skäretskolan?

    Skärets Bryggväg kommer att förbättras och breddas så att det blir en fil i vardera riktningen fram till skolan. Det blir en avsevärd förbättring av vägens kapacitet och framkomlighet jämfört med idag.

    Säkerheten för oskyddade trafikanter som cyklister och gående kommer också att höjas genom en avskild gång- och cykelbana. Trafikverket har redan startat ett arbete med att bygga en gång- och cykelväg från Sundsstrand till Ammenäs. Denna gång- och cykelväg kommer att gå vidare in till Skäretskolan. Vi planerar för en hämta/lämna-zon vid skolan och en separat zon för skolbussar, samt en personalparkering.

  • Är det inte rasrisk från ett berg intill Skäretskolan?

    Det finns ingen betydande risk för ras från berget. Vi har tillsammans med sakkunniga identifierat ett mindre antal lösa stenblock som kommer att tas bort innan skolan byggs. När de lösa blocken är borttagna anser vi att området är säkert att vistas i, både för skolans verksamhet och för allmänheten.

  • Finns det fornlämningar i området?

    Ja, det finns flera fornlämningar i området. Ett par av dessa lämningar kommer troligen att påverkas när vi ska bygga Skäretskolan. Därför behöver fornlämningarna slutundersökas, så att de kan dokumenteras och så att fynden säkerställs. Det är arkeologer som kommer att genomföra utgrävningarna i samråd med Länsstyrelsen.

  • Blir det buller från den nya skolan?

    De bullerutredningar som vi gjort visar att vi ligger under Naturvårdsverkets riktlinjer för buller, både när det gäller buller från skolverksamheten och buller från trafik.

    Vi har jobbat aktivt för att minimera riskerna för störande buller från den nya skolan. Bland annat har vi anpassat området för att minska trafiken intill de kringliggande bostäderna. Vi har också placerat de intensiva ytorna där många elever vistas samtidigt på längst avstånd från bostäderna.