Gäller Bygga, Bo och Miljö

Vad avgör hur mycket vi ska betala och vem har bestämt kostnadsnivån?

Livsmedelsverksamheter: Ni betalar en engångskostnad när ni registrerar er livsmedelsverksamhet. I samband med registreringen tar vi in uppgifter om er hantering i verksamheten. Dessa uppgifter ligger sedan till grund för er riskklassning och frekvens för planerad livsmedelskontroll. Kontrollfrekvensen är det antal tillfällen din verksamhet kommer att kontrolleras, sett över en period på fem år. Hur stor avgiften är beror på det antal kontrolltimmar som en kontroll tar att utföra, inklusive för- och efterarbete. En avgift tas ut i efterhand efter utförd kontroll, så kallad efterhandsdebitering.

Miljötillsyn: Ni betalar för den tid det tar att granska er verksamhet, det vill säga allt från förberedelser och besök, till att skriva rapporter och beslut.

Kommunfullmäktige bestämmer taxan

Det är kommunfullmäktige som beslutar om en timavgift som täcker den största delen av våra kostnader och timavgiften är en normal avgift i jämförelse med andra kommuner i vår närhet.