”Nya Rimnersvallen sätter Uddevalla på kartan”

Malin Krantz är glad över SM i friidrott år 2024 och vill visa att Uddevalla är möjligheternas stad. Hon berättar om utbildningarna för nya politiker och tipsar om bibliotekens författarbesök. Sist men inte minst får vi veta vad hon själv helst läser för böcker.

Malin Krantz är kommundirektör i Uddevalla kommun och svarar på tre frågor om sin arbetsvardag.

Nya Rimnersvallen väntas bli klar i slutet av augusti – vad betyder det för Uddevalla att få en ny arena för friidrott, fotboll och parasport?

Rimnersvallen sätter Uddevalla på kartan som evenemangsstad och visar vår kapacitet. Vi kommer att arrangera SM i friidrott år 2024 och det är en stor grej som får positiva effekter för besöksnäringen och vårt varumärke. Uddevalla är verkligen möjligheterna stad och vår kommun är en härlig plats att bo och arbeta i.

Om man är nyfiken på bygget av Rimnersvallen finns mer att läsa i nyheten Nya Rimnersvallens läktare kommer upp.

Vid årsskiftet startade den nya politiska mandatperioden och vi har flera nya politiker i våra nämnder. Hur får politikerna stöd att komma in i sina nya roller?

För att våra politiker ska få en bra start anordnar vi utbildningsdagar och går igenom viktiga områden. Det handlar om ämnen som organisation, styrning, ekonomi, personalpolitik, arbetsmiljöansvar, nämndarbete, säkerhet och juridik.

Vi har också en utbildning som fokuserar på politikers och tjänstepersoners olika roller och uppdrag. I stora drag kan man säga att politikerna beslutar om vad som ska göras, medan tjänstepersonerna i förvaltningarna arbetar med hur den politiska viljan ska bli verklighet.

Har du tips på några bra januariaktiviteter i Uddevalla?

Januari är ju känd som den mer stillsamma månaden efter den hektiska december med allt julfirande. Om man vill kliva in i böckerna och filmens värld är mitt bästa tips att besöka våra bibliotek där man även kan släktforska. Jag vet också att det är flera författarbesök på gång i januari och februari.

Bonusfrågan:
Är du själv en bokslukare - och vilken typ av böcker läser du helst?

Jag läste mycket när jag var yngre och tycker om att leva mig in i olika karaktärer och livsöden. Just nu hinner jag inte med läsningen på samma sätt, men min favoritgenre är spänning och deckare - gärna med ett oväntat slut.