”En stämningsfull tid av förberedelser”

Kommundirektör Malin Krantz planerar för en bra start på den nya politiska mandatperioden, och pratar krissamverkan med andra samhällsaktörer. Hon vet också hur man drar i gång julkänslan och berättar vilken julkalender som är hennes favorit.

Julstämning på Kungstorget

Malin Krantz är kommundirektör i Uddevalla kommun och svarar på tre korta frågor om sin arbetsvardag.

Har du några tips på decemberaktiviteter i Uddevalla?

- Den uppskattade julbelysningen är invigd, och ett bra tips är att ta en promenad längs Bäveån och i Uddevalla centrum. För att få i gång julkänslan på riktigt rekommenderar jag ett stopp vid julgranen och julstjärnan på Kungstorget.

Julbelysningen är energieffektiv och består av LED-lampor, några av installationerna styrs också med timer för att spara ström. Om man är intresserad av belysningen finns mer information i nyheten Uddevalla kommuns energismarta julbelysning.

Vad är aktuellt för dig under årets sista månad?

- I år är det lite speciellt eftersom det är valår och vi står inför ett politiskt mandatskifte. Den nya mandatperioden börjar den 1 januari 2023 och vi har flera nya politiker i våra nämnder. Man kan säga att detta är en tid av förberedelser. Vi vill ge alla politiker en bra start på mandatperioden och därför arbetar vi fram ett introduktionsprogram. Det kan handla om utbildning i kommunallagen och vad som ingår i rollen som politiker respektive tjänsteperson. Vi kommer också att avtacka de politiker som avslutar sina uppdrag.

En annan uppgift inför det nya året är att sammanfatta Uddevalla kommuns arbete under 2022 i vårt bokslut. Bokslutet är en del av årsredovisningen som visar vårt ekonomiska resultat, och vad vi har gjort i våra verksamheter. Vill man veta mer om kommunens ekonomi och budget, eller kika på tidigare årsredovisningar, finns mer information här på uddevalla.se.

Har du några speciella aktiviteter på gång?

- Jag ska vara med på den årliga krissamverkanskonferensen som anordnas av Länsstyrelsen i Västra Götaland. Temat för dagen är ”Västra Götaland i en föränderlig värld” och på programmet står punkter som säkerhetspolitiskt läge och informationspåverkan. Det känns angeläget att diskutera dessa frågor tillsammans med andra kommuner, myndigheter och samhällsviktiga aktörer.

Bonusfrågan:
December är lika med julkalender och årets julkalender från Sveriges television heter ”Kronprinsen som försvann”. Vilken julkalender har du själv starkast minnen av?

- Trolltider helt klart! Det var så spännande med alla skogsfigurer som bodde i små stubbar. Jag minns särskilt ramsan ”Häck, väck, våt fläck” som fen Dorabella och häxan Mara använde. Trolltider sändes första gången 1979 och gick sedan i repris 1985 för att den var så populär.

Tidigare Tre frågor till Malin

Du hittar alla intervjuer med kommundirektör Malin Krantz på samlingssidan för Malin svarar:

TRE FRÅGOR TILL KOMMUNDIREKTÖR MALIN KRANTZ

Mer om rollen som kommundirektör

Uddevalla kommun är en politiskt styrd organisation. Det innebär att det är våra folkvalda politiker i nämnderna, kommunfullmäktige och kommunstyrelsen som fattar beslut och bestämmer. Man brukar säga att politikerna beslutar om vad som ska göras, och att tjänstepersonerna i förvaltningarna är experter på hur man ska gör det.

Rollen som kommundirektör är inget politiskt uppdrag utan Malin Krantz är kommunens ledande tjänsteperson. Hon ska se till att förvaltningarna arbetar enligt de politiska beslut som fattas. Till sin hjälp har Malin förvaltningscheferna som ansvarar för kommunens förvaltningar.

Fördelningen mellan vad politiker och tjänstepersoner ska göra finns reglerad i kommunallagen. Om man är nyfiken på hur en kommun fungerar och vill läsa mer om våra fem förvaltningar finns bra information på uddevalla.se.