Riktlinjer modersmålsundervisning i grundskolan
Vem har rätt till modersmålsundervisning?
- Elevers rätt till modersmålsundervisning är ett rektorsbeslut.
- Minst en av vårdnadshavarna har ett annat språk än svenska och använder dagligen detta som umgängesspråk med eleven.
- Eleven skall ha grundläggande kunskaper i modersmålet
- Minoritetsspråken (finska, samiska, meänkieli, romani chib och jiddish) är undantagna regeln om att det minst skall finnas fem elever inom kommunen som önskar undervisning i samma språk. Det krävs ej heller några förkunskaper för undervisning.
- För elever i förskoleklassen gäller samma villkor som för elever i övriga grundskolan.
Ansökan
- Ansökan gäller inför aktuell terminsstart. Beslut fattas inför varje termin och vid avslag behövs en förnyad ansökan inför nästkommande termin. Är eleven antagen gäller platsen tillsvidare.
Undervisning
- Modersmålsundervisning anordnas om mer än 5 elever, inom de kommunala grundskolorna och i aktuellt språk, har anmält intresse.
- Modersmålsundervisning anordnas om lämplig lärare finns.
- Inskrivning och start 1 gång/termin, i augusti respektive januari. Undantag är nyinflyttade elever.
- Modersmålsundervisningen för åk 1-9 anordnas av enheten för integration och flerspråkighet, EFI. Undervisningstiden är 45 minuter/vecka för F-1 och 60 minuter/vecka för åk 2-9. Sker undervisningen på elevens val-tid, följer undervisningstiden timplanen för elevens val.
- Undervisningen sker i grupp, riktlinjen är minst 10 elever.
- Undervisningen kan bedrivas åldersblandat, företrädesvis åk F-1, 2-3, 4-6 och 7-9, för att ha rimliga gruppstorlekar.
- Modersmålsundervisningen för åk 1-6 kan antingen bedrivas under elevernas ordinarie skoldag eller efter skoldagens slut. Sker undervisningen på skoldagen tas tiden för elevens val i anspråk.
- Respektive skola behöver samverka med EFI i samband med schemaläggningen.
Undervisning på annan skola, fjärrundervisning
- För elever i åk 2-9 kan modersmålsundervisningen erbjudas via fjärrundervisning om elevtalet i aktuellt språk understiger 5 elever på skolan. Elever i F-1 kan i undantagsvis erbjudas fjärrundervisning.
- Elever i åk 4-9 kan också erbjudas modersmålsundervisning på annan skola om elevtalet på skolan understiger 5 elever.
- Respektive skola har tillsynsansvar för elever som väntar på modersmålsundervisning, om den är förlagd efter skoltid.
- När elever har modersmål med fjärrundervisning ansvarar respektive skola att handledare finns på plats (önskvärd med samplanering med lärare och någon form av pedagogisk utbildning).
Vad är grundläggande kunskaper i ett modersmål?
Nedan finns en bedömningsmall som lärare på EFI använder vid behov av bedömning. Årskursangivelser i mallen ska ses som ungefärliga riktmärken för vad som kan anses åldersadekvat vid bedömning av grundläggande kunskaper. När eleven når årskurs 6 så ska betyg sättas, och då är det bra att vara medveten om att även läsförmåga och skriftlig förmåga ingår i kunskapskraven.
Årskurser | Hörförståelse | Muntlig kommunikation |
F-klass | Eleven förstår enkla instruktioner. | Eleven hälsar, besvarar enkla frågor och kan säga vardagliga ord. |
Eleven förstår enkla uttryck som gäller eleven själv, dennes familj och närmaste omgivningen. | ||
Åk 1-3 | Eleven lyssnar och förstår enkla samtal och enkla berättelser. | Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett enkelt sätt. |
Eleven beskriver en bild och berättar enkelt om händelseförloppet i en bild/ serie av bilder. | ||
Åk 4-6 | Eleven lyssnar och förstår huvudinnehållet i tydligt vardagligt språk om välkända företeelser. | Eleven deltar, kommenterar i längre samtal: ställer frågor, ger svar om ämnen av personligt intresse. |
Eleven uttrycker sina känslor, erfarenheter och tankar. | ||
Eleven återberättar strukturerat händelseförloppet i en uppläst berättelse, film eller något de själva varit med om. | ||
Åk 7-9 | Eleven lyssnar, följer med och förstår huvudinnehållet i en muntlig framställning, (av berättande, beskrivande, förklarande och argumenterande karaktär) under förutsättning att ämnet är bekant. | Eleven samtalar och diskuterar på ett vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk. |
Eleven förstår nyanserat och värdeladdat språk med inslag av idiomatiska uttryck och deras roll i budskapet. | Eleven diskuterar aktuella samhällsfrågor och kulturella uttrycksformer som är bekanta. |
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00