Modersmål, hemspråk

Undervisning

Med modersmål menar man vanligtvis det eller de första språk som lärs in och som talas i hemmet. Modersmålet har stor betydelse för barns och elevers språk, personlighets- och tankeutveckling. Ett välutvecklat modersmål ger bra förutsättningar att lära sig svenska och andra språk.

I modersmålsundervisningen får eleven möjlighet att samtala, lära sig läsa och skriva på sitt modersmål. Detta stärker barnets självkänsla och identitet. Modersmålet är nyckeln till det kulturella arvet med litteratur, musik, traditioner och mycket annat som hjälper barnet att känna sina rötter.

Förskolan

Läroplan för förskola säger att förskolan skall medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att både utveckla det svenska språket och sitt modersmål. Förskolan skall också sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet samt sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål.

Barn utvecklar sina språk i vardagsaktiviteterna. Personalen ska därför anpassa aktiviteter, arbetssätt, miljö och material efter barnens behov.

Grundskolan

Rätten till modersmålsundervisning i grundskolan är reglerad i skollagen. Undervisningen sker dock oftast utanför ordinarie skoltid enligt Skolverkets bestämmelser.

I Uddevalla arbetar idag cirka 25 modersmålslärare som undervisar i 19 språk. Lärarna kommer ofta från samma kulturområde som barnen även om det inte alltid är från samma land.

Anmälan om modersmålsundervisning

Regler och riktlinjer

För att få modersmålsundervisning måste minst en av vårdnadshavarna ha ett annat språk än svenska och använda detta dagligen som umgängesspråk med eleven.  Eleven skall ha grundläggande kunskaper i modersmålet. Önskemål om deltagande i modersmålsundervisningen skall ha inlämnats underskrivet av vårdnadshavarna inför läsåret. Inkommer ansökningar efter 1 oktober kan undervisning få vänta till nästkommande läsår. De elever som redan har modersmålsundervisning förväntas ha det fortsättningsvis.

Minst fem elever som önskar undervisning i samma språk krävs inom kommunen för att undervisningen skall organiseras. Undervisning behöver inte ske på elevens skola utan kan ske med elever från andra skolor. Minoritetsspråken (finska, samiska, meänkieli, romani chib och jiddish) är undantagna regeln om att det minst skall finnas fem elever inom kommunen som önskar undervisning i samma språk. Det krävs ej heller några förkunskaper för undervisning.

Under förutsättning att lämplig lärare kan anställas, startar modersmålsundervisningen vid ordinarie terminsstart.

Anmälan är bindande. Närvaro gäller som vid övrig undervisning i skolan.  Skolmaterial/ böcker som eleven förlorar ersätts av vårdnadshavaren.

Betyg

Modersmålsundervisning är ett eget ämne i grundskolan med egen kursplan och betygskriterier. Eleven får alltså betyg i åk 6, 7, 8 och åk 9. Skriftliga omdömen lämnas varje termin för elever från åk 1 till åk 9.

Om eleven slutar

Vill eleven avsluta modersmålsundervisningen fyller vårdnadshavare i blanketten nedan och avslutet verkställs vid terminens slut.

Avsluta modersmålsundervisning

Gymnasieskolan

I gymnasiet kan modersmål läsas i form av modersmålskurser. Kurserna är:

  • Modersmål 1- 100 poäng
  • Modersmål 2 - 100 poäng
  • Modersmål - aktiv tvåspråkighet 100 poäng

Regler och riktlinjer

För att börja läsa första kursen Modersmål 1 behöver eleven ha ett betyg i ämnet modersmål från årskurs 9 eller motsvarande kunskaper. Detta prövas av modersmålslärarna. De övriga kurserna bygger på kursen modersmål 1. Till varje kurs finns kunskapskrav för betyg.

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00