Mottagande i anpassad grundskola

Utgångspunkten är att grundskolan ska ta emot alla barn. Barn som grundskolan bedömer inte kan nå upp till grundskolans kunskapskrav för att de har en intellektuell funktionsvariation ska tas emot i den anpassade grundskolan, om vårdnadshavarna tillåter detta.

barn klassrum

Grundskola eller anpassad grundskola

Mottagande i anpassad grundskola är ett myndighetsbeslut som grundar sig på

• Skollagen (2010:800) 7 kapitel 5§

• Skolverkets allmänna råd (SKOLFS 2013:20) om rutiner för utredning och beslut om mottagande i anpassad grund- och gymnasieskola.

Eleven kan tas emot i anpassad grundskola tidigast från och med skolstart i årskurs ett. Detta beslut är fattat av elevhälsans enhetschef och underlag till beslut tas fram av elevhälsans personal.

Mer information om anpassad grundskola finns på Skolverkets hemsida.

Inför ansökan och utredning

Frågan om ett barn ska tas emot i den anpassade grundskolan kan väckas av personal på skolan och av vårdnadshavarna. Om en elev har svårigheter att nå upp till grundskolans kunskapsmål och om detta kan bero på en intellektuell funktionsvariation ska rektor i samråd med vårdnadshavare påbörja en utredning för att klargöra om eleven har rätt att tas emot i den anpassade grundskolan.

Vid övervägan kring huruvida ett barn har en intellektuell funktionsvariation eller inte och barnet ännu inte börjat skolan, så är det viktigt att samla in information om barnet i god tid innan man bestämmer om barnet har rätt till skolformen när skolplikten börjar.

Rektors ansvar

  • Rektorn i förskolan/grundskolan informerar vårdnadshavaren om vilka utredningar som bör göras och varför de ska göras. Vårdnadshavare skriver under blanketten "Vårdnadshavares begäran om prövning av mottagande i anpassad grundskola samt sekretesslättnad".
  • Rektorn i förskolan/grundskolan samarbetar vid behov med enhetschef för grundskolans elevhälsa samt mottagningsgruppen. En kontaktperson från aktuell skola utses till vårdnadshavarna under utredningstiden.
  • Rektorn på den grundskola eleven tillhör informerar om vilka rättigheter eleven och vårdnadshavarna har samt vilka möjligheter grundskolan har att tillgodose barnets behov.

Förskolan/skolan genomför eller inhämtar tidigare gjorda utredningar:

  • Medicinsk bedömning
  • Pedagogisk bedömning
  • Psykologisk bedömning
  • Social bedömning

Mottagningsgrupp

En grupp inom Elevhälsan, tillsammans med skolläkaren, går igenom de dokument som inkommit för att se om de är kompletta. De hjälper också enhetschefen att sammanfatta bedömningarna och föreslå om barnet ska tas emot i anpassad grundskola.

Beslut

Enhetschef för Elevhälsan fattar beslut om mottagande i anpassad grundskola enligt skollagen (2010:800) 7 kap 5 § om vårdnadshavarna gett sitt medgivande. Samtidigt beslutar enhetschefen om vilken av den anpassade grundskolans två kursplaner som eleven huvudsakligen ska undervisas utifrån.

Beslutet skickas till vårdnadshavarna, rektor för aktuell skola, rektor för anpassad grundskola samt Barn- och utbildningsnämnden.

Överklagande av beslut

Vårdnadshavaren har rätt att överklaga beslutet till Skolväsendets överklagandenämnd enligt skollagen ( 2010:800) 28 kapitel 12§. Överklagandet skickas till Barn- och utbildningsförvaltningen, Uddevalla kommun, 451 81 Uddevalla inom tre veckor från det att vårdnadshavare har fått ta del av beslutet.

Skolplacering av elev

I samband med beslut om mottagande i den anpassade grundskolan ska vårdnadshavarna önska skolplacering. Detta görs på en blankett som tillhandahålls av skolpersonalen.

Under utredningstiden så gör vi allt vi kan för att tillsammans med vårdnadshavare komma fram till om det är bäst för eleven att gå i anpassad grundskoleklass eller att tills vidare fortsätta sin skolgång som integrerad elev i en grundskoleklass.

Grundskolans verksamhetschef fattar beslutet om skolplacering. Beslutet om skolplacering är överklagningsbart.

Mottagande på försök

En elev som går i grundskolan eller anpassad grundskola kan prova att gå i den andra skolformen i upp till sex månader. Det krävs att båda skolornas huvudmän är överens och att vårdnadshavarna godkänner detta. Beslutet tas på liknande sätt och med samma underlag som tidigare beskrivits.

Kursplaner inom ramen för anpassad grundskola

I samband med utredningen inför mottagande i anpassad grundskola så utreds också vilken av de två kursplanerna/inriktningarna eleven ska undervisas utifrån. Beslutet om kursplan fattas av Elevhälsans chef.

Förslag på sidor