Information och märkning av mat

En bra märkning av livsmedel behövs av flera skäl. Du som konsument ska kunna undvika livsmedel som du inte tål, eller kunna välja näringsriktig kost. Du ska också kunna undvika gamla livsmedel och veta vem du kan kontakta om du har frågor.

Märkning på förpackade livsmedel

För att du som konsument ska kunna välja bland förpackade livsmedel i handeln finns det detaljerade regler för hur de ska märkas med exempelvis bäst före-dag, ingrediensförteckning och vikt.

På vissa livsmedel, exempelvis nötkött, fisk, gris, lamm och fågel ska du kunna se vart produkten kommer ifrån. Märkningskravet gäller inte oförpackade livsmedel som säljs över disk, men du ska alltid kunna fråga butikspersonalen om exempelvis innehåll och hållbarhet.

Om du har frågor eller saknar information på livsmedel du handlat i en butik så kontakta i första hand butiken eller den som tillverkat livsmedlet. På varje förpackning med livsmedel som säljs måste det finnas en adress eller ett telefonnummer dit du kan vända dig. Om du misstänker att märkningen på en produkt är felaktig, kontakta oss på samhällsbyggnad.

Information på menyer - restaurang eller café

När du går ut och äter ska menyn överensstämma med maten som serveras och du som gäst ska inte få vilseledande information. Om du till exempel beställer oxfilé, ska du kunna vara säker på att det är oxfilé du får och inte blir serverad något annat kött. Vissa produkter, exempelvis parmaskinka, parmesan och fetaost har skyddade ursprungsbeteckningar. Det innebär att endast varor som uppfyller kraven på geografiskt ursprung och tillverkningsmetod får kallas för parmaskinka, parmesan eller fetaost.

Om en restaurang serverar något annat än vad som står på menyn är det naturligtvis vilseledande för dig som gäst, och för en allergiker kan en felaktig meny dessutom innebära stora hälsorisker. En allergiker som inte tål komjölksprotein, men som kan äta får- och getmjölk, kan bli mycket dålig om han eller hon serveras ost gjord på komjölk istället för fetaost.

Misstänker du att du blivit serverad en produkt eller maträtt som inte överensstämmer med menyn, kontakta oss på samhällsbyggnad.

Kontakt

Kontaktcenter Uddevalla kommun, +46 522‑69 60 00

kommunen@uddevalla.se

 

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00