”Brandstationen blir början på en ny epok”

Kommundirektör Malin Krantz vill se Uddevallas rullande luciatåg och ser framemot den nya brandstationen som ska stå klar under 2023. Tillsammans med förbunds- och räddningschef Markus Green påminner hon om de levande ljusen i julstöket.

Markus Green och Malin Krantz. Skissen av den nya brandstationen är framtagen av Fredblad arkitekter.

Malin Krantz är kommundirektör i Uddevalla kommun och svarar på tre frågor om sin arbetsvardag.

Vad gör du egentligen på dagarna – hur ser en typisk arbetsdag ut?

- Ha, ha! Ja, jag kan börja med att säga att det inte finns några typiska arbetsdagar i mitt jobb. Men klockan ringer 05.40 då jag kliver upp, och sedan lämnar jag barnen vid skolskjutsen 07.17 och är på jobbet 07.45. Jag är noga med att hålla arbetstiden 8 timmar eftersom arbetslivet är ett långdistanslopp där man ska hålla länge.

Det blir mycket möten för min del och jag har runt 25 möten på en vecka och får cirka 100 mejl om dagen. I mitt uppdrag som kommundirektör är jag även förvaltningschef för kommunledningskontoret och idag ska jag träffa förvaltningsledningen och prata framtidsfrågor. Efter lunch är det dags för medlemsråd med Räddningstjänsten Mitt Bohuslän och då är också kommunstyrelsens ordförande och viceordförande med.

Uddevalla ska få en ny brandstation – hur samarbetar Uddevalla kommun och Räddningstjänstförbundet Mitt Bohuslän?

Mitt Bohuslän är ett kommunalförbund där Uddevalla kommun, Munkedals kommun och Lysekils kommun ingår. Inom vårt samarbetsområde finns sju brandstationer och just nu bygger vi en ny brandstation i Uddevalla. Det känns väldigt bra att detta blir verklighet, och stationen blir början på en ny epok. Det blir också ett övningshus på brandstationsområdet för att kunna träna på inomhusbränder, båtbränder och rökdykning. Titta gärna på filmen om övningshuset där projektledare Magnus Lagrell berättar mer och följ brandstationsbygget på uddevalla.se.

Förbundet har nyligen fått en ny förbunds- och räddningschef som heter Markus Green. Markus vill skicka med en hälsning om att släcka alla levande ljus ordentligt, så att de inte glöms bort i julstöket.

Intressant fakta är att Mitt Bohuslän under ett år hanterar ungefär 150 bränder, 280 trafikolyckor och cirka 60 incidenter till havs. Om man vill veta mer om vad Mitt Bohuslän gör och hur de arbetar, finns bra information på Mitt Bohuslän - Mitt Bohuslän .

Motionstävlingen Decembersimmet pågår för fullt – har du fler motionstips?

Höst och vinter betyder korta dagar, och då kan det vara gott att komma ut i något av våra motionsspår eller elljusspår. Skridskor är en typisk vintersport och vi har allmänhetens åkning i Fridhemshallen. Jag vill också slå ett slag för Fritidsbanken, där man kan låna sport- och fritidsutrustning helt kostnadsfritt.

Bonusfrågan:
Vi är mitt i adventstiden och närmar oss lucia – brukar du göra något särskilt?

Jag är inte någon julig person, men vill gärna ha en adventsstjärna i köksfönstret. Och så vill jag självklart se Uddevallas rullande luciatåg med lussepyntade traktorer. Ett stort tack till gatu- och parkavdelningen som sprider julstämning runt om i Uddevalla.