Matte ❤ skönlitteratur

Hur kan man ta hjälp av skönlitteraturen för att förstå matematik?

Sifferdjävulen

Boken Sifferdjävulen av Hans Magnus Enzensberger är en skönlitterär mattebok. Boken har en underrubrik som lyder: En bok att stoppa under huvudkudden, för alla som är rädda för matematik. Den handlar om pojken Robert som med hjälp av Sifferdjävulen upptäcker matematiken. I Roberts drömmar visar Sifferdjävulen på matematikens sammanhang och samband.

Maria Alkhede är specialpedagog, med en pedagogisk bakgrund som lågstadielärare och musiklärare, verksam i Kungsbacka kommun. Hon jobbar aktivt med boken och menar:

Bokomslag Sifferdjävulen

Genom att låta eleverna få ta del av Sifferdjävulens matematik; dess mönstertänk, utmaningar och prövningar tror jag mig kunna peka på matematikens betydelse och mångfald. I Sifferdjävulen finns det både motivation och inspiration till matematiken.

Läs mer om Maria Alkhedes tankar kring boken

I Sollentuna arbetas det också bland annat med boken ”Sifferdjävulen”. Åsa Tegsten och Hans Strömberg har jobbat med boken i projektform.

Vi har försökt att kombinera ökad lästräning med att ge möjligheter till att möta matematik på olika sätt. De två böcker som vi har provat har varit uppskattade och eleverna frågar efter om det inte finns fler kapitel att möta kluriga tankar kring hur siffror skapar mönster och mönstren dyker upp på olika sätt. Matematiken blir att förstå istället för att göra en mängd uppgifter.

Låna Sifferdjävulen i Pedagog Uddevalla-biblioteket

Boken Sifferdjävulen finns för utlån via Pedagog Uddevalla och passar för åk 5 och uppåt. Titta i skolbibliotekskatalogen för att se om den finns inne


Bild på Anne-Marie Körling

Matte finns i all skönlitteratur

Enligt Anne-Marie Körling, lärare, föreläsare, författare, kan man väva in matematik i nästan vilken skönlitterär text som helst. Det handlar om vilka frågor du ställer och förbereder dig med. Om du förbereder dig med matematiska frågor får stycket färg av matematiken.

Ett exempel från ett utdrag ur ”Mysteriet på Örnklippan” av Kristina Ohlsson s 23 – 24.

----

De stannade när de fick syn på fyren. Den låg längst ute på klippan. Bonnie sprang fram till den. Hon tittade in genom de små fönstren.

-Det bor nog ingen här, sa hon.

- Tror du att den funkar, sa Charles. Fyren, alltså.

Den var vit och hög, och längst upp satt stora glasfönster. De var mycket smutsiga. Charles rös till. Fyren såg så övergiven ut.

-Ingen aning, sa Bonnie.

Charles gick ett varv runt fyren. Den låg farligt nära klippkanten. Han gick så nära stupet han vågade. Bonnie följde efter. Försiktigt lade de sig på mage och kikade ner. Vattnet var så mörkt och vilt.

-Det är ju hur långt som helst ner till havet, sa Bonnie.

----

Förslag på frågor till texten:

  • Hur hög kan fyren vara?
  • Kan vi förstå något om våningar och höjd genom texten?
  • Hur många rum kan det finnas i fyren?
  • Hur kan vi veta det?
  • Hur stort kan rummet/ rummen vara?
  • Vad får oss att förstå rummets storlek?
  • Om man ställer sig och tittar ut över havet – från vilken höjd står man då?
  • Kan vi förstå något om fyrens ålder?
  • Hur långt är ett varv runt fyren?
  • Varför tror du att ett varv är så långt som du antar?
  • Vilka är Bonnie och Charles?
  • Deras ålder? Förklara hur du tänker om åldern.

Läs mer på Körlings ord

 

Bilderboken Petter och hans fyra getter blir matematik

Bokomslag till Petter och hans fyra getter

Lågstadielärarna från Göteborg, Berit Bergius och Lillemor Emanuelsson tänker så här:

Genom att utforska situationer och sammanhang i en fiktiv verklighet med sagor, berättelser, och bilder, där unga elever ofta befinner sig, har vi gjort oväntade och oanade upptäckter. Det som utspelar sig i en sagomiljö, har ofta sin motsvarighet i elevernas egen verklighet.

Vi har försökt synliggöra matematiken som finns, men som gömmer sig ”bakom och under” det vi ser.

Här får du olika exempel på hur man kan arbeta med boken matematiskt.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300