Läsprojekt år 2

Högläsningsbok Allomorferna

Läsprojektet för årskurs 2 rullar på i Uddevalla grundskola. Alla lärare har anmält sin klass och information kring när boklådan kommer skickas ut på mejl. I läsprojektet delas också ut en högläsningsbok till samtliga 29 klasser. Årets högläsningsbok heter Allomorferna och är skriven av Sara Lövestam. Sara Lövestam svarar nedan på 3 snabba frågor och skickar en hälsning till alla.

Tre snabba frågor till författaren Sara Lövestam

Hur fick du idén att skriva boken om Allomorferna?

När jag pluggade grammatik på universitetet och läste ordet "allomorf" fick jag genast visionen av allomorfer som små lustiga varelser som bor i skogen. Enligt mina grammatikstudier var allomorfer något helt annat, men visionen följde med mig och en dag fick jag idén om hur jag skulle ge de små allomorferna ett riktigt äventyr, och ha kul under tiden. Nu är det många som tror att jag skrivit boken för att lära ut grammatik, men det är egentligen en bieffekt av att jag ville ha roligt.

Sara Lövestam

Foto: Stefan Tell

Vad tyckte du själv om att läsa när du var 8 år?

Jag slukade böcker i den åldern. Några av mina favoritförfattare var Roald Dahl, Astrid Lindgren och Ulf Stark, men jag läste verkligen allt jag kom över, från Barnens bibel och Tusen och en natt till Kittyböcker och Femböcker.

Har du något tips för lärare för att fånga elevernas intresse inför och under högläsning?

Välj en spännande och rolig bok, som du själv tycker om. Överdriv inte din egen kärlek till boken, utan försök introducera boken på ett sätt så att eleverna vill veta vad som händer. När jag själv berättar om Allomorferna för barn brukar jag berätta fram till att Bojan läser ramsan, och något händer med hans kropp. Vad? Läs boken så får du veta! Några andra tips är: Sluta läsa när det är som mest spännande så att eleverna längtar efter fortsättningen (många kapitelböcker är ju dessutom uppbyggda så att ett kapitel slutar med en cliffhanger). Avsluta läsningen med att tillsammans spekulera i vad som kommer att hända sen. Inled nästa läsning med att gemensamt komma ihåg vad som hände senast och vad som var så spännande/intressant/mystiskt. Låt historien och nyfikenheten stå i centrum, helt enkelt.

Lycka till med läsprojektet!

Kategori

Skolbibliotek

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300