Ett framtidspaket för årskurs 9 på Ramnerödsskolan

Vilket program på gymnasiet ska jag läsa? Vad behöver jag tänka på inför en anställningsintervju och varför är privatekonomi ett viktigt ämne som vi bör ha kunskaper om och verktyg för? Frågorna är inte alltid enkla att besvara eller hantera för våra ungdomar som redan nu har börjat fundera och ta ställning. Dessa viktiga samhällsfrågor besvarades av Ung Företagsamhet som gästade Ramnerödsskolan med ett kunskapspaket som de kallar för “framtidskoll”.

Tre föreläsningar som eleverna fick ta del av.

Eleverna på Ramnerödsskolan fick lyssna till presentationer och ställa frågor om arbetsmarknad, privatekonomi och gymnasieval.

Text & bilder:

Hanna Fayad
Förstelärare på Ramnerödsskolan

Ramnerödsskolans niondeklassare har precis avslutat arbetsområdet “samhällsekonomi” där de bland annat fick lära sig om privatekonomi, samhällsekonomi, globalisering och det svenska välfärdssamhället. Vi SO-lärare kände dock att eleverna behövde utvidga sina perspektiv och få möjlighet att få autentiska upplevelser i relation till det vi läst om i klassrummet.

Ung Företagsamhet besökte skolan under en förmiddag och höll i ett paket som de kallar för “framtidskoll”. Paketet, som består av tre olika delar, handlar om allt ifrån gymnasieval och entreprenörskap till frågor om börsen och anställningsintervjuer.

Nora, som arbetar på Ung företagsamhet, höll i första delen om gymnasieval och entreprenörskap. Passet handlade om gymnasieval och tankar inför detta, yrken, egenskaper och intressen att ta hänsyn till inför viktiga yrkesval. Höjdpunkten för eleverna var föreläsningen med Irma från Swedbank som föreläste om privatekonomi, lån, skulder och inte minst aktier och fonder som har visat sig vara intressanta för våra ungdomar. Den sista delen som UF kallar för “jobbkoll” gästades av IKEA och Ellicka som gav tips om CV, arbetsmarknaden, anställningsintervjuer, olika yrken och möjligheter som finns. Det jag tyckte var väsentligt i detta sammanhang var vikten av att ungdomarna har en referens som arbetsgivaren kan kontakta, men framförallt att vi lärare oftast är elevernas första referenser. Eleverna hade givetvis möjlighet att ställa frågor kopplat till innehållet och deras intressen. Det blev en givande interaktion mellan eleverna och gästerna.

Paketet “framtidskoll” som UF höll i upplevdes bland ungdomarna som intressant och nyttigt. Deltagande elever säger följande: “De kom med bra tips inför framtiden, saker som man egentligen inte tänker på”. En annan elev tyckte följande: “Det var bra för att vi fick prata med människor som jobbar med dessa frågor, man får ett helt annat perspektiv”.

Jag vill hävda att föreläsningarna gav de verktyg som krävs för att ungdomarna ska börja reflektera kring kommande beslut, men också hantera framtida situationer kopplat till privata frågor om ekonomi och personlig utveckling. Vidare har autentiska frågor behandlats, vilket gav eleverna möjlighet att få reflektera över vuxenlivet och det ansvarstagande som krävs för att vara en god och fungerande samhällsmedborgare.

Läs mer om Ung företagsamhet

Kategori

7-9

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300