Kommunikationskartor gör skoldagen tillgänglig

På Källdalsskolans anpassade grundskola har personalen fördjupat sitt arbete med kommunikationskartor som en del av Skolverkets språk- och kunskapsutvecklande insats. Kommunikationskartorna används nu i alla ämnen. – Arbetet har utvecklat oss, säger försteläraren och lärledaren Linda Linsten.

Ett exempel på en kommunikationskarta om känslor.

Kommunikationskartor kan se ut på många sätt. Här är ett exempel om känslor.


När det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet startade i våras, var det viktigt för Källdalsskolans anpassade grundskola att hitta en Skolverksmodul som passade alla.

- Vi som jobbar inom anpassad grundskola har tre läroplaner att förhålla oss till och stor spridning på våra elever, så valet föll därför på modulen "Tematiskt arbetssätt och digitala verktyg", som har ett brett innehåll. Inom denna modul har vi utvecklat arbetet med att använda kommunikationskartor även för de elever som läser ämnen, berättar Linda Linsten som är förstelärare och även lärledare inom SKUA-arbetet.

Tillgänglig och differentierad undervisning

Kommunikationskartor är bildstöd där man samlar flera bilder med ett gemensamt tema. Kommunikationskartor kan göras på många olika sätt och anpassas efter just den elev eller elevgrupp man har.

- Vi upptäckte att utifrån kartorna kunde vi arbeta med samma sak, fast på flera olika nivåer, berättar Linda.

Eleverna kan vara med och välja ut vilka begrepp som ska vara med på kartan. Kartan kan sedan användas på en mängd olika sätt: den kan följa med ut på exkursion för att komplettera de viktiga syn- känsel- och ljudintrycken. Den kan vara stöd för lyssnandet när en lärare berättar. Den kan vara med som ett stöd vid skrivuppgifter för de elever som kan skriva, och för dem som kan peka. Den är med vid redovisningar och gör att alla elever kan prestera på deras egen nivå.

- Visst har vi arbetat med bildstöd tidigare, men inte på det här viset. Nu använder vi bildstödet mycket mer strukturerat, i alla ämnen och under hela skoldagen, berättar Linda.

Ökat kollegialt lärande

Linda berättar också att arbetssättet har ökat samarbetet på skolan, och inte minst det kollegiala lärandet.

-Det har verkligen utvecklat oss! säger Linda.

Källdalsskolan gör sina kartor i Widgit Online, som kommunen har abonnemang på. Personalen har skapat ett Google Classroom för att samla materialet där och dela med sig av goda idéer.

- Det tar en del tid att skapa materialet, så det är viktigt att hjälpas åt i arbetslaget, säger Linda.

Hittills har personalen bland annat arbetat med olika temaområdet som djur, sagor, transport och våren. De har precis börjat introducera ämnesområdet ”småkryp”. Eleverna har exempelvis alldeles nyss varit ute med kommunikationskartorna för att leta efter olika sorters insekter.

Arbetssätt för många skolformer

Bildstöd används även på skolan för samtal kring elevernas mål och med hjälp av bilder och en särskild mall kan eleverna själva förbereda och genomföra sina utvecklingssamtal. I korridorer, klassrum och på fritids finns kartor och bilder på strategiska ställen. Rektor Louise Eriksson ser många möjligheter med arbetssättet inom de flesta skolformer.

- Vi ser att kartorna har ökat tillgängligheten för eleverna att lära och förmedla sig, säger rektor Louise. Vi är övertygade om att det här arbetssättet skulle fungera lika bra i grundskolan eller i förskolan.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300