Skapa positiva förväntningar inför ett nytt läsår

10 juni 2019, kl. 14.29

Ett läsår är snart slut och förberedelserna för nästa läsår har startat. På Sommarhemsskolan har lärare valt att utvärdera läsåret och välkomna nya elever genom att skriva klassbrev till eleverna i årskursen under.

Innan terminsavslutning har eleverna i förskoleklass och årskurs 1 på Sommarhemsskolan skrivit ett brev till de barn som ska börja i förskoleklass respektive ettan. Klassen skriver alltså ett gemensamt brev om allt vad som lärts och gjorts under läsåret. Syftet med brevet är att ge blivande elever i årskursen en inblick i hur det kan vara att gå i den årskursen och att skapa höga förväntningar och en längtan till att få börja skolan igen efter sommarlovet.

- Eleverna tycker det är roligt att få skriva brev och få berätta allt man får göra i förskoleklassen. De kom på så många saker! Och de nämnde både skolarbete och annat roligt man får göra, till exempel att få äta i matsalen, säger Jennie Isaksson, lärare på Sommarhemsskolan.

När eleverna i förskoleklassen hade skrivit sitt brev lade de brevet i en gyllene låda. Sedan började förväntningarna på att själva få brev från klass 1. Och en morgon hängde det en dekorerad flaska på tavlan. Det visade sig att flaskan var flaskpost med brev från ettorna. Eleverna lyssnade uppmärksamt när brevet lästes upp, det var spännande att få höra om allt roligt de skulle få göra i ettan:

  • Få läsa “Den magiska kulan”,
  • skriva i en särskild bok,
  • räkna svåra men roliga mattetal,
  • duscha efter gympan,
  • lära sig många nya saker och
  • skriva fint.

En bonus var att det egna brevet inte bara blev en hälsning till klassen under, utan även en sorts utvärdering av det som eleverna själva hade lärt och fått med sig under läsåret som gått.

- Ibland tenderar vi i skolan att fokusera på loven istället för våra skoldagar tillsammans. Att till exempel på fredag vid skoldagens slut säga ”Vi ses på måndag!” ger en annan innebörd än ”Trevlig helg!”. Eller att prata om vilka skolkunskaper man använt på lovet, istället för att fråga vad man har gjort på lovet, säger skolutvecklare Charlotta Olsson. Uppgiften med att skriva brev till blivande elever i årskursen är ett gott exempel på att hålla skolans arbete och elevernas lärande främst och låta vara just det som vi pratar om tillsammans med eleverna.

Kategorier

Grundskolan Ledarskap

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Eller kontakta oss

    Telefonikon

    0522-69 60 00