Läs- och skrivplan 3: matris för rutiner i läs- och skrivundervisningen
Gå direkt till årskurs:
Förskoleklass
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
---|---|---|---|
Undervisning Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med hela gruppen. Strukturerat dagligt arbete med språklig- och fonologisk medvetenhet på ett lekfullt sätt. Högläsning och samtal om ord, bilder och olika slags texter. Språklekar, övningar som använder alla sinnen samt träning av fin- och grovmotorik. Handalfabetet, praxisalfabetet, tecken används med fördel som stöd. Fokus under vårterminen ska riktas så att eleverna utvecklar fonologisk medvetenhet. | Deltar i samtal Berättar så andra förstår Visar fonologisk medvetenhet Kunskap om bokstäver och språkljud Visar intresse för läsning Har ett bra ordförråd Visar intresse för skrivning Lekskriver Kan skriva sitt namn Öga-hand koordination Pennfattning | (sept-okt) Hitta språket - Nationellt kartläggningsmaterial i förskoleklass genomförs i grupp (maj) Hur låter orden? | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Identifiera elever som har behov av att läsa svenska som andraspråk. |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Bornholmsmodellen, Trulle, Mamma Mu språklekar, Begreppsträning 1-2, Att skriva sig till läsning. Filmer på ur.se såsom ”Fem myror är fler än fyra elefanter", ”Bokstavslandet”. God tillgång till olika slags böcker för elever att läsa | Kollegiala samtal Hur undervisar vi om fonologisk och språklig medvetenhet? Hur behåller vi det lekfulla och lustfyllda? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning av fonem-grafem-koppling under avgränsade perioder. |
Vårdnadshavare Information om det dagliga språkutvecklings-arbetet samt betydelsen av att högläsning för och läsning tillsammans med barnet. Vid första samtalet med vårdnadshavare lyfts frågan om eleven haft en typisk tal- och språkutveckling. | Bedömning av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 1
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
Undervisning Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med hela gruppen. Strukturerat dagligt arbete med språklig medvetenhet och tidig läsinlärning genom ljudande och vanliga ordbilder. De elever som knäckt läskoden undervisas utifrån sin läsutvecklingsnivå. Högläsning och samtal om ord, bilder och olika slags texter. Modellering av strategier för läs- och textförståelse. Undervisning om ord och begrepp, hur de bildas och böjs. Muntliga övningar genom interaktion med andra. Många varierande tillfällen till lästräning genom både gemensam läsning och självständig läsning. Många olika skrivtillfällen där eleverna får hjälp med strategier enligt genrepedagogik och cirkelmodellen. | Återberättar och gör sig förstådd Visar intresse för läsning Pratar om det lästa Kan alla bokstäver och ljud Urskiljer ord i meningar Provar att läsa nya ord och meningar Läser ord och enkla meningar med hjälp av både helordsläsning och ljudningsstrategin Förstår det man själv läser Visar intresse att skriva Har egna skrividéer Kan skrivriktningen Vill skriva och provar | (sept-okt) Nationellt bedömningsstöd år 1-3 i Läs- och skrivutveckling Avstämning A (april) Nationellt bedömningsstöd år 1-3 i Läs- och skrivutveckling Avstämning A | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Läromedel: God läsutveckling, Bornholmsmodellen, Nya Språket lyfter, Att skriva sig till läsning, Språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Filmer på ur.se, exempelvis ”Bokstavslandet” God tillgång till olika slags böcker för elever att läsa. | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsinlärning? Läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning av fonem-grafem-koppling under avgränsade perioder. |
Vårdnadshavare Information om det dagliga språkutvecklings-arbetet samt betydelsen av att högläsning för och läsning tillsammans med barnet. Föräldramöte: Läs- och skrivutveckling, bedömarstöd. | Bedömning av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 2
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
---|---|---|---|
Undervisning All undervisning genomsyras av ett språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt. Strukturerat daglig träning i läsning och skrivning med tillgång till elevnära texter på olika nivåer. Högläsning och samtal om ord, bilder och olika slags texter. Modellering av strategier för läs- och textförståelse. Undervisning om ord och begrepp, hur de bildas och böjs. Muntliga övningar genom interaktion med andra. Rik användninga av multimodala resurser. Många varierande tillfällen till lästräning genom både gemensam läsning och självständig läsning. Regelbundna tillfällen med gemensam läsning samt intensivträning av självständig läsning. Flera olika skrivövningar där eleverna får hjälp med strategier och texttyper enligt genrepedagogik och cirkelmodellen. | Återberättar och gör sig förstådd Läser ord och enkla meningar med flyt huvudsakligen med hjälp av helordsläsning men även ljudningsstrategin Stannar upp i läsningen när man inte förstår Korrigerar sig själv vid felläsning Kan svara på frågor på det lästa Visar intresse att skriva Har egna skrividéer Skriver läsligt Skriver för att kommunicera Gör mellanrum mellan orden Kan stava några ord | (sept-okt) Nationellt bedömningsstöd år 1-3 i Läs- och skrivutveckling Avstämning B (april) Nationellt bedömningsstöd år 1-3 i Läs- och skrivutveckling Avstämning B | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Läromedel: God läsutveckling, Nya Språket lyfter, Att skriva sig till läsning, Språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Filmer på ur.se, exempelvis ”Bokstavslandet” God tillgång till olika slags böcker för elever att läsa | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, anpassade läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning under avgränsade perioder. |
Vårdnadshavare: Information om det dagliga språkutvecklings-arbetet samt betydelsen av att högläsning för och läsning tillsammans med barnet. | Bedömning av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 3
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
Undervisning Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med hela gruppen. Strukturerad daglig träning i läsning och skrivning genom ett multimodalt arbetssätt med tillgång till elevnära texter på olika nivåer. Högläsning och samtal om ord, bilder och olika slags texter. Modellering av strategier för läs- och textförståelse. Undervisning om ord och begrepp, hur de bildas och böjs. Muntliga övningar genom interaktion med andra. Rik användninga av multimodala resurser. Många varierande tillfällen till lästräning genom både gemensam läsning och självständig läsning. Regelbundna tillfällen med gemensam läsning samt intensivträning av självständig läsning. Flera olika skrivövningar med hjälp av genrepedagogik och cirkelmodellen där eleverna får hjälp med strategier och texttyper samt bearbetning av egna texter med fokus på innehåll och röd tråd. Träningstillfällen i studieteknik | Återberättar och gör sig förstådd Läser texter med flyt mha helordsläsning Ljudar vid okända eller komplicerade ord Förstår det man själv läser Korrigerar sig själv Läser olika slags texter och längre texter Svarar på frågor på det lästa Använder olika lässtrategier: gör förutsägelser och drar slutsatser Skriver läsligt med versaler och gemener Skriver berättande och beskrivande texter Stavar de flesta ljudenliga ord rätt Använder skiljetecken | (Under VT av Skolverket bestämd period) Nationella prov år 3 | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Läromedel: God läsutveckling, Nya Språket lyfter, Språk- och kunskapsutvecklande undervisning, Reading Power Filmer på ur.se God tillgång till olika slags böcker för elever att läsa Böcker på welib och inläsningstjänst | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning under avgränsade perioder. |
Vårdnadshavare Information om det dagliga språkutvecklings-arbetet samt betydelsen av att högläsning för och läsning tillsammans med barnet. Information om nationella prov och kunskapskrav år 3. | Bedömning av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 4
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
Undervisning Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med hela gruppen. Strukturerad daglig träning i läsning och skrivning genom ett multimodalt arbetssätt med tillgång till elevnära texter på olika nivåer. Högläsning och samtal om ord, bilder och olika slags texter. Modellering av strategier för läs- och textförståelse. Undervisning om ord och begrepp, hur de bildas och böjs. Muntliga övningar genom interaktion med andra. Rik användninga av multimodala resurser. Många varierande tillfällen till lästräning genom både gemensam läsning och självständig läsning. Regelbundna tillfällen med gemensam läsning samt intensivträning av självständig läsning. Flera olika skrivövningar med hjälp av genrepedagogik och cirkelmodellen där eleverna får hjälp med strategier och texttyper samt bearbetning av egna texter med fokus på innehåll och röd tråd. Träningstillfällen i studieteknik. | Läser med flyt och förståelse Börjar anpassa läsningen till olika texter Rättar sig själv Börjar använda några lässtrategier Sammanfattar Ställer frågor till texten Samtalar om det lästa vid flera tillfällen Vet skillnaden mellan några texttyper Kunskap om ord hur de böjs Har skrividéer Kan stava många ord Använder skiljetecken Skriver berättande texter med början, handling och slut Skriver sakprosa och använder några texttypiska drag Prövar att bearbeta egna texter | (aug) Följa upp resultat på nationella prov år 3. | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Nya Språket lyfter Reading Power Stärk språket stärk lärandet Textsamtal & Bildpromenader God tillgång till olika slags böcker för elever att läsa Böcker på welib och inläsningstjänst | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning under avgränsade perioder. |
Vårdnadshavare Information om lässtrategier | Bedömning av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 5
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
Undervisning Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med hela gruppen. Strukturerad daglig träning i läsning och skrivning genom ett multimodalt arbetssätt med tillgång till elevnära texter på olika nivåer. Högläsning och samtal om ord, bilder och olika slags texter. Modellering av strategier för läs- och textförståelse. Undervisning om ord och begrepp, hur de bildas och böjs. Muntliga övningar genom interaktion med andra. Rik användninga av multimodala resurser. Många varierande tillfällen till lästräning genom både gemensam läsning och självständig läsning. Regelbundna tillfällen med gemensam läsning samt självständig läsning. Argumentations- och analysövningar. Flera olika skrivövningar med hjälp av genrepedagogik och cirkelmodellen där eleverna får hjälp med strategier och texttyper samt bearbetning av egna texter med fokus på innehåll, röd tråd samt beskrivningar. Träning i studieteknik | Läser längre texter med flyt Använder flera lässtrategier Visar läsförståelse vid de flesta texttyper Använder kunskap om textens uppbyggnad, layout för att fördjupa förståelsen Börjar ta ett kritiskt förhållningssätt till texten Börjar använda kunskap om ords betydelse i samtal om texter Funderar över budskap i olika texter Gör enkla sammanfattningar Har skrividéer Kan stava de flesta ord Använder skiljetecken och talstreck Skriver berättande texter med början, handling och slut Skriver sakprosa och använder några texttypiska drag Bearbetar egna texter efter andras råd Börjar anpassa sin text efter mottagare | (sept-okt) Kartläggaren - rättstavning, ordkunskap, läsförståelse | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Nya Språket lyfter Reading Power Stärk språket stärk lärandet Textsamtal & Bildpromenader God tillgång till olika slags böcker för elever att läsa Böcker på welib och inläsningstjänst | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsinlärning? Läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning under avgränsade perioder. |
Vårdnadshavare Information om kunskapskrav år 6 | Bedömning av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 6
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
Undervisning Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med hela gruppen. Strukturerad daglig träning i läsning och skrivning med tillgång till elevnära texter på olika nivåer. Högläsning och samtal om ord, bilder och olika slags texter. Modellering av strategier för läs- och textförståelse. Undervisning om ord och begrepp, hur de bildas och böjs. Hur de hänger ihop och delas in. ämnesspecifika ord. Muntliga övningar genom interaktion med andra elever. Rik användning av multimodala resurser. Många varierande tillfällen till lästräning genom både gemensam läsning och självständig läsning. Argumentations- och analysövningar. Flera olika skrivövningar med hjälp av genrepedagogik och cirkelmodellen där eleverna får hjälp med strategier och texttyper samt bearbetning av egna texter med fokus på innehåll, gestaltning, genre röd tråd och beskrivningar. Träning i studieteknik | Läser längre och mer komplexa texter med flyt Anpassar och varierar lässtrategier Sammanfattar Tolkar och drar slutsatser i sin läsning Förstår budskap i olika texter Använder kunskap om texttypen för att fördjupa förståelse Intar ett kritiskt förhållningssätt till texten Använder kunskap om ords betydelse för att förstå Har skrividéer Kan stava de flesta ord och provar att stava obekanta ord Använder skiljetecken, talstreck och styckesindelning Skriver berättande texter med början, handling och slut Skriver sakprosa och använder några texttypiska drag Bearbetar egna texter efter andras råd Anpassar sin text efter mottagare | HT: (av Skolverket bestämd period) Nationella prov muntlig del VT:(av Skolverket bestämt datum) Nationella prov skriftliga delar | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Nya Språket lyfter Reading Power Stärk språket stärk lärandet Textsamtal & Bildpromenader God tillgång till olika slags böcker för elever att läsa Böcker på welib och inläsningstjänst | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsinlärning? Läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning under avgränsade perioder. |
Vårdnadshavare Information om betyg, nationella prov | Bedömning och betyg av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 7
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
Undervisning All undervisning genomsyras av ett språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen. De olika ämnenas texter som texttyp, ordval, ordkunskap. Arbete med lässtrategier och läsning av olika ämnes textspecifika struktur och kännetecken. Förstå att man måste läsa på olika sätt Gemensamma textsamtal där man som lärare “packar upp” texter för att vägleda eleverna i vad som är viktigt. Öva elevernas muntliga förmåga. Argumentations- och analysövningar. Genreskrivning utifrån cirkelmodellen. Undervisning om olika textgenre såsom Informerande, instruerande, argumenterande texter. Många skrivtillfällen där eleverna får hjälp med strukturer och strategier samt bearbetning av texter för att utveckla egna texter med fokus på genre, gestaltning och beskrivningar. Rik användning av multimodala resurser. | Tränar på nedan att utföra på bestämd tid med visst stöd Läser längre och mer komplexa texter med flyt Använder kunskap om texttyp och ord för att fördjupa förståelse Använder rätt lässtrategier; sammanfattar, tolkar och drar slutsatser, förstår budskap och värderar textens innehåll Intar ett kritiskt förhållningssätt till texten Planerar sitt skrivande Följer genrens mönster för struktur och språk Anpassar språket efter mottagare Upptäcker felstavning själv Använder några skriftspråkliga ord Anpassar och varierar skiljetecken Delar in i stycken och väljer lämplig rubrik Ger konstruktiv respons på texter Tar emot respons för att bearbeta sin text | (aug): Följa upp samtliga resultat på nationella prov år 6. | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Språket på väg Språkinriktad undervisning Stärk språket stärk lärandet God tillgång till olika böcker för elever att läsa Böcker på welib och inläsningstjänst | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsinlärning? Läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning under avgränsade perioder. |
Bedömning och betyg av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 8
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
Undervisning All undervisning genomsyras av ett språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen. De olika ämnenas texter som texttyp, ordval, ordkunskap. Arbete med lässtrategier och läsning av olika ämnes textspecifika struktur och kännetecken. Förstå att man måste läsa på olika sätt Gemensamma textsamtal där man som lärare “packar upp” texter för att vägleda eleverna i vad som är viktigt. Öva elevernas muntliga förmåga. Argumentations- och analysövningar. Genreskrivning utifrån cirkelmodellen. Undervisning om olika textgenre såsom Informerande, instruerande, argumenterande texter. Mmånga skrivtillfällen där eleverna får hjälp med strukturer och strategier samt bearbetning av texter för att utveckla egna texter med fokus på genre, gestaltning och beskrivningar. Rik användning av multimodala resurser. | Nedan görs på bestämd tid och med visst stöd Läser längre och mer komplexa texter med flyt Använder kunskap om texttyp och ord för att fördjupa förståelse Använder rätt lässtrategier; sammanfattar, tolkar och drar slutsatser, förstår budskap och värderar textens innehåll Intar ett kritiskt förhållningssätt till texten Planerar och varierar sitt skrivande Följer genrens mönster för struktur och språk Anpassar språket efter mottagare Upptäcker felstavning själv Använder några skriftspråkliga ord Anpassar och varierar skiljetecken Delar in i stycken och väljer lämplig rubrik Ger konstruktiv respons på texter Tar emot respons för att bearbeta sin text | (sept-okt) Kartläggaren - rättstavning, ordkunskap, läsförståelse | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Språket på väg Språkinriktad undervisning Stärk språket stärk lärandet God tillgång till olika böcker för elever att läsa Böcker på welib och inläsningstjänst | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsinlärning? Läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning under avgränsade perioder. |
Bedömning och betyg av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Åk 9
Förebyggande och utvecklande arbete | Fokusområden i det dagliga arbetet | Kartläggning grupp/individ | Uppföljning |
Undervisning All undervisning genomsyras av ett språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen. De olika ämnenas texter som texttyp, ordval, ordkunskap. Arbete med lässtrategier och läsning av olika ämnes textspecifika struktur och kännetecken. Förstå att man måste läsa på olika sätt Gemensamma textsamtal där man som lärare “packar upp” texter för att vägleda eleverna i vad som är viktigt. Öva elevernas muntliga förmåga. Argumentations- och analysövningar. Genreskrivning utifrån cirkelmodellen. Undervisning om olika textgenre såsom Informerande, instruerande, argumenterande texter. Många skrivtillfällen där eleverna får hjälp med strukturer och strategier samt bearbetning av texter för att utveckla egna texter med fokus på genre, gestaltning och beskrivningar. Rik användning av multimodala resurser. | Nedan görs på bestämd tid och utan stöd: Läser längre och mer komplexa texter med flyt Använder kunskap om texttyp och ord för att fördjupa förståelse Använder rätt lässtrategier; sammanfattar, tolkar och drar slutsatser, förstår budskap och värderar textens innehåll Intar ett kritiskt förhållningssätt till texten Planerar och varierar sitt skrivande Följer genrens mönster för struktur och språk Anpassar språket efter mottagare Upptäcker felstavning själv Använder några skriftspråkliga ord Anpassar och varierar skiljetecken Delar in i stycken och väljer lämplig rubrik Ger konstruktiv respons på texter Tar emot respons för att bearbeta sin text | HT: (av Skolverket bestämd period) Nationella prov muntlig del VT:(av Skolverket bestämt datum) Nationella prov skriftliga delar | Lärare rättar, gör en pedagogisk bedömning som analyseras gemensamt i arbetslaget. Utifrån analysen planeras insatser i ordinarie undervisning på gruppnivå och individnivå. Extra anpassningar och stöd till elever med låga resultat i samverkan med elev, lärare, studiehandledare, speciallärare och vid behov modersmålslärare eller logoped. Utredning om särskilt stöd beslutas av rektor. Alla insatser följs upp, utvärderas samt justeras vid behov. Årligen följa upp elever med sva samt identifiera ev. nya elever i behov sva |
Lärmiljö/Förslag på arbetsmaterial Språket på väg Språkinriktad undervisning Stärk språket stärk lärandet God tillgång till olika böcker för elever att läsa Böcker på welib och inläsningstjänst | Kollegiala samtal Hur ser språkutvecklande arbetssätt ut i undervisningen? Hur arbetar vi strategiskt med läsinlärning? Läsutveckling? Hur skapar vi en tillgänglig lärmiljö för alla elever? | Dokumentation Resultat på kartläggning. Analys av resultatet. Stödfrågor vid analysarbetet: Utifrån det du ser, vad väcker det för frågor? Vad blir ditt agerande på kort och lång sikt? Vad önskar du ska hända? Hur ska du ta reda på att det händer? | Ledning och stimulans samt stödåtgärder Inom ramen för ordinarie undervisning erbjuda olika multimodala lärverktyg såsom ljudböcker, e-böcker, visuellt stöd, talstöd, rättstavningsprogram, diktering, ordprediktion, variation av läromedel. För vissa elever kan det dock behövas extra kompensatoriska stödåtgärder för att utvecklas vidare samt stödinsats i form av intensivträning under avgränsade perioder. |
Vårdnadshavare Information om nationella prov | Bedömning och betyg av elevens samlade kunskapsutveckling dokumenteras i Unikum. |
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00