Grundskola Ljungskile

Det är många som vill leva och bo i vackra Ljungskile. För att grundskolans elever ska kunna fortsätta att få en nära skolgång i ett växande Ljungskile satsar Uddevalla kommun på en ny skola. Skolan ska vid behov kunna rymma 1000 elever från förskoleklass till årskurs nio.

Skiss nya Ljungskileskolan

Arbetsskiss över Ljungskiles nya grundskola. Till vänster i bilden syns den nya grundskolan F-6, till höger i bild syns den nya grundskolan 7-9 med idrottshall. Illustration: Liljewall

Den ökade inflyttningen till Ljungskile ställer krav på grundskolan som behöver byggas ut för att möta behovet av skolplatser. Utbyggnaden behövs för att alla elever ska kunna fortsätta att gå i skolan i Ljungskile, och inte behöva resa till Uddevalla. Därför satsar Uddevalla kommun på en ny grundskola så att Ljungskileeleverna ska få möjlighet till en nära skolgång i Ljungskile.

Avtal har tecknats med fastighetsbolaget Hemsö som ska bygga, långsiktigt äga, utveckla och förvalta den nya skolan i Ljungskile. Avtalet innebär att kommunen sedan hyr skolan av Hemsö med långt hyreskontrakt.

Projektstatus:

Höst 2024: Upphandling av entreprenör pågår. Kulturens hus är under juridiskt övervägande. Politiken överväger fortsatt hantering

Preliminär tidplan:

  • Hösten 2024, antagande av totalentreprenör (partnerskap med Hemsö)
  • Höst 2025, byggstart för grundskola 7-9 med idrottshall.
  • Vår 2028: preliminär skolstart grundskola 7-9
  • Vår 2028, byggstart för grundskola F-6
  • Höst 2030: Preliminär skolstart grundskola F-6

 

Prenumerera och få e-post när vi uppdaterar projektsidan:

Hantera prenumeration

Har du frågor om grundskolan i Ljungskile?

Om du har frågor om den nya grundskolan i Ljungskile kan du kika igenom våra frågor och svar nedan. Där hittar du svar på frågor vi fått in i den tidiga fasen av projektet samt återkopplingar från genomförda dialogmöten. Du har också möjlighet att mejla din fråga till oss på Uddevalla kommun.

Planering

Projektering av Ljungskileskolan sker genom ett så kallat samarbetsavtal, som regleras genom Lagen om offentlig upphandling (LOU). Regelmässigt är det entreprenaden av skolan som kommer att upphandlas av Uddevalla kommun.

Anledningen till att kommuner går in i samarbetsavtal är ofta att det finns utmaningar med många investeringar under en begränsad tid och med relativt liten egen resurs-kapacitet. Strategisk samverkan är en strukturerad samverkansform i byggbranschen, där byggherren, konsulter och byggentreprenör gemensamt löser en bygguppgift. Det hela baseras på ett förtroendefullt samarbete, där allas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom alla skeden av byggprocessen.

Dialog om trafiksituationen, maj 2022

Under maj 2022 genomfördes 2 stycken dialogmöten med inbjudna grupper. Förutom samtal och diskussion resulterade mötet i en undersökning på hemsidan där kommunen presenterade 7 förslag att tycka till om. Det fanns även en möjlighet att lämna ett eget förslag.

Sammanställning kommentarer på alternativa trafiklösningar Pdf, 892.5 kB.

Dialoger med elever, facket med mera, maj- juni 2022

Dialog elever Linnéaskolan Pdf, 130.9 kB.

Dialog elever Ljungskileskolan Pdf, 94.4 kB.

Dialog fack, skyddsombud och rektorer Pdf, 79 kB.

Dialog trafik grannar, föräldraråd och samhällsförening Pdf, 206 kB.

Digitalt informationsmötet 16 december 2021

Presentation från mötet

Svar på chattfrågor som ställdes under mötet

Den 31 augusti beslutade kommunstyrelsen val av trafiklösning för Ljungskileskolan.

Läs mer om beslutet och se trafiklösningen i sin helhet

Skolans verksamhet

Samarbetet kommer att organiseras precis som idag. Skolans personal är organiserad i arbetslag. Arbetslag med gemensamt ansvar för en elevgrupp delar arbetsrum.

Idrottshallen är dimensionerad för skolans verksamhet, och ska även kunna användas av föreningslivet utanför skoltid.

En referensgrupp av elever kommer att få granska och komma med synpunkter på skolgårdsritningen samt interiör miljö tex matsal, torg och bibliotek.

Utformning av lokalerna

Idag finns tre skolenheter i Ljungskileområdet. Linneaskolan 7-9, Ljungskileskolan 4-6, Ljungskileskolan F-3. En skolenhet leds av rektor. Flera skolenheter kan vara samlokaliserade i en gemensam byggnad. I Ljungskile kommer det bli två nya skolbyggnader med två eller tre skolenheter.

Elever i låg och mellanstadiet till största delen har sin undervisning i en av byggnaderna och på motsvarande sätt är det för elever på högstadiet. Det finns ett tillagningskök i en av skolorna men en matsal i båda byggnaderna. Vissa salar ex. slöjd, idrott, hemkunskap kommer förläggas i en av byggnaderna och samnyttjas. (Beslut KS 2023:599)

I timplanen anges hur mycket undervisning eleverna i varje årskurs har i respektive ämne.

Storleken på skolan har en begränsad betydelse för studieresultat. Det mest viktiga är behöriga och kompetenta pedagoger.

John Hatties forskning bygger på mycket omfattande data och han påvisar genom sin forskning att det som har betydelse för elevernas resultat är läraren, synen på lärande och fokus på strategier för lärande. (Visible Learning, 2008)

Tillgång till elevhälsa på skolor regleras bland annat i skollagen.

Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. Elevhälsans arbete ska bedrivas på individ-, grupp- och skolenhetsnivå och ske i samverkan med lärare och övrig personal. Elevhälsan ska vara en del av skolans kvalitetsarbete Elevhälsan ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Det ska finnas tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator samt specialpedagog eller speciallärare. (Skollagen 2 kap § 25)

Dimensioneringen av skolhälsan avgörs bland annat av antal elever på skolan.

Uddevalla kommun har tagit fram en lokal elevhälsoplan. Mer information finns på hemsidan.
Elevhälsa, hälsovård - Uddevalla kommun

Förslag på sidor